Zagadnienia kultury rosyjskiej 3202-S1OKR11o
1. Sztuka staroruska; architektura cerkwi, freski, mozaiki, ikonostas. Wielcy mistrzowie malarstwa ikonowego (Teofan Grek, Andriej Rublow, Dionizy). Nowe tendencje w malarstwie ikonowym XVII wieku (Simon Uszakow). Parsuna.
2. Wiek XVIII – znaczenie reform Piotra I dla rozwoju sztuki. Klasycyzm w malarstwie rosyjskim: malarstwo portretowe (twórczość I. Nikitina, A. Matwiejewa, F. Rokotowa, D. Lewickiego, W. Borowikowskiego i in.), malarstwo historyczne (A. Łosienko), narodziny malarstwa pejzażowego (Siemion Szczedrin, F. Aleksiejew).
3. Malarstwo pierwszej połowy XIX w. Portret romantyczny (O. Kiprienski). Malarstwo pejzażowe (Silwiestr Szczedrin) i rodzajowe (A. Wieniecjanow i jego szkoła).
4. Twórczość K. Briułłowa (Ostatni dzień Pompei) i A. Iwanowa (Chrystus ukazujący się ludowi).
5. Narodziny realizmu krytycznego – twórczość P. Fiedotowa.
6. Malarstwo marynistyczne: I. Ajwazowski i jego „baśnie morza”. Tendencje romantyczne w marinach Ajwazowskiego.
7. Malarstwo drugiej połowy XIX w. Bunt „czternastki”, powstanie Artelu Wolnych Artystów. Powstanie Towarzystwa Objazdowych Wystaw Artystycznych (założenia programowe, przedstawiciele). Twórczość I. Kramskoja i W. Pierowa.
8. Twórczość I. Riepina (różnorodność tematyczna i gatunkowa). Malarstwo o tematyce historycznej (W. Surikow i W. Wasniecow). Malarstwo batalistyczne (W. Wierieszczagin).
9. Malarstwo pejzażowe pieriedwiżników: A. Sawrasow, I. Szyszkin, I. Lewitan, A. Kuindżi.
10. Sztuka końca XIX – początku XX w. Kryzys Towarzystwa Objazdowych Wystaw Artystycznych. Powstanie ugrupowania „Mir Iskusstwa” (założenia programowe, przedstawiciele, rola S. Diagilewa). Twórczość W. Sierowa.
11. Symbolizm i moderna w sztuce rosyjskiej (twórczość M. Wrubiela). Rosyjscy impresjoniści (K. Korowin i I. Grabar’). Bunt młodych twórców wobec sztuki starszego pokolenia. Ugrupowania „Błękitna Róża” i in.).
12. Narodziny sztuki abstrakcyjnej (W. Kandinski). Suprematyzm (K. Malewicz).
13. Ruch konstruktywistyczny (W. Tatlin, A. Rodczenko). Sztuka Rosji Radzieckiej i ZSRR – realizm socjalistyczny (A. Gierasimow, A. Dejneka).
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu cyklu zajęć student:
[wiedza]
- ma podstawową wiedzę z zakresu dziejów malarstwa rosyjskiego od czasów staroruskich po wiek XX
- zna główne kierunki malarstwa rosyjskiego i twórców reprezentatywnych dla danego kierunku
- zna najwybitniejsze dzieła wybranych przedstawicieli malarstwa rosyjskiego, w tym malarstwa ikonowego
- zna i rozumie genezę i tradycje kulturowe sztuki rosyjskiej
- ma wiedzę o najważniejszych muzeach Moskwy i Sankt -Petersburga.
[umiejętności]
- potrafi zdefiniować i scharakteryzować główne kierunki malarstwa rosyjskiego
- potrafi scharakteryzować twórczość wybranych przedstawicieli malarstwa rosyjskiego
- potrafi rozpoznać i zinterpretować wybrane dzieła przedstawicieli malarstwa rosyjskiego na poziomie elementarnym
[kompetencje społeczne]
- rozumie potrzebę poszerzania i pogłębiania wiedzy z zakresu sztuki rosyjskiej
- ma świadomość niepowtarzalności dziedzictwa kulturowego Rosji i jego miejsca w kulturze światowej
- rozumie potrzebę rozwijania własnej wrażliwości estetycznej, dostrzega sens zapoznawania się ze zbiorami sztuki dawnej i współczesnej
Kryteria oceniania
Prezentacja na wybrany temat.
Końcowy test pisemny (liczba pytań: 23; maksymalna liczba punktów: 55; 3,0 – punkty 35-30; 3,5 – punkty 40-36; 4,0 – punkty 45-41; 4,5 – punkty 50-46; 5,0 – 55-51; 5! – student powinien uzyskać maksymalną liczbę punktów, ponadto wykazać się umiejętnością samodzielnej interpretacji dzieł sztuki i umieć uzasadnić swoją opinię).
2 ECTS (30 godz. – konwersatorium; 30 godz. – przygotowanie do zajęć i testu zaliczeniowego).
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. M. Ałpatow, O sztuce ruskiej i rosyjskiej. Tł. A. Podsiadło. Warszawa 1975;
2. P. Evdokimov, Sztuka ikony. Teologia piękna. Tł. M. Żurowska. Warszawa 1999;
3. L. Bazylow, Historia nowożytnej sztuki rosyjskiej. Warszawa 1986;
4. J.H. Billington, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej. Tł. J. Hunia. Kraków 2008;
5. Populârnaâ chudožestvennaâ enciklopediâ. Moskva 1989, t. 1 – 2;
6. Russkaâ živopis' XIV – XX vekov. Enciklopediâ. Moskva 2002;
7. F. Roginskaâ, Tovariŝestvo peredvižnyh hudožestvennyh vystavok. Moskva 1989;
8. Avangard, ostanovlennyj na begu. Moskva 1989;
9. A. Dmitrenko, E. Kuznecova, O. Petrova, N. Fedorova, 50 kratkih biografij masterov russkogo iskusstva. Leningrad 1970;
10. Enciklopediâ russkoj živopisi. Moskva 1999.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: