Historia literatury rosyjskiej drugiej połowy XIX wieku 3202-S1OHL21e
Wykład ma za zadanie prezentację głównych prądów literacko-estetycznych w Rosji drugiej połowy XIX wieku, charakterystykę twórczości najwybitniejszych pisarzy oraz przedstawienie ewolucji i typologii realizmu rosyjskiego z uwzględnieniem współczesnych dyskusji o klasyce rosyjskiej (po 2022 roku) oraz odpowiednich konceptów ("Wina Dostojewskiego"). Przedstawiony zostaje również kontekst historyczno-społeczny danej epoki, najważniejsze prądy myślowe i polityczne, rozwój nauki i sztuki.
Ćwiczenia polegają na analizie i interpretacji różnych aspektów wybranych utworów drugiej połowy XIX wieku. Mają na celu nie tylko pogłębienie wiedzy na temat najwybitniejszych dzieł tego okresu, ale również rozwój umiejętności badawczych studentów.
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
– zna fakty z epoki zarówno historyczne, jak i literackie
– zna treść lektur omawianych na wykładzie i ćwiczeniach
– ma uporządkowaną wiedzę podstawową z zakresu biografii i twórczości najwybitniejszych pisarzy II poł. XIX w.
- zna i rozumie podstawowe metody badawcze w zakresie analizy i interpretacji dzieła literackiego
– zna terminologię (w języku rosyjskim) z zakresu historii literatury rosyjskiej II poł. XIX w. na poziomie podstawowym.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
– potrafi scharakteryzować historyczny i społeczny kontekst epoki
– potrafi opisać główne tendencje w rozwoju procesu historycznoliterackiego w II poł. XIX w.
– potrafi dokonać periodyzacji literatury rosyjskiej II poł. XIX w.
– potrafi scharakteryzować najważniejsze fakty biografii oraz twórczość wybitnych pisarzy rosyjskich II poł. XIX w.
– potrafi komentować, interpretować, analizować wybrane utwory liryczne, epickie, dramatyczne na poziomie tematycznym, kompozycyjnym, gatunkowym, stylistycznym, wersyfikacyjnym
– potrafi opisywać i porównywać motywy i typy bohaterów różnych utworów literackich
– samodzielnie wyszukuje materiały poszerzające wiedzę wyniesioną z wykładu i korzysta z nich
– potrafi napisać pracę semestralną w języku rosyjskim w formie eseju
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy w zakresie myśli społeczno-politycznej i literatury rosyjskiej II poł. XIX w.
- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy
Kryteria oceniania
Egzamin ustny (zagadnienia dotyczą lektur obowiązkowych, tematyki wykładów i zajęć praktycznych).
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się:
5 ECST (30 h – wykład,
30 h – ćwiczenia,
55 h – przygotowanie do ćwiczeń (lektura),
25 h – przygotowanie pracy semestralnej,
10 h – przygotowanie do egzaminu)
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności na ćwiczeniach, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Teksty:
Biblioteka Maksima Moszkowa Lib.Ru
Infolio.Uniwersytecka Biblioteka Elektroniczna http://www.infoliolib.info/
Podręczniki:
Historia literatury rosyjskiej: praca zbiorowa, red. Marian Jakóbiec. T I-II. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1976.
B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław – Warszawa - Kraków: OSSOLINEUM 2002.
Literatura rosyjska w zarysie, red. Z. Barański, A. Semczuk, t. I-II, Warszawa 1986.
Istoriâ russkoj literatury: w 4 t. T. 3 (Rascvet realizma), red A. Bušmin, E. Kupriânova, D. Lichačov, Leningrad, Nauka 1982.
Kuleszov W.I., Istoriâ russkoj literatury XIX veka, Moskva 1997; 2005 http://www.hi-edu.ru/e-books/xbook049/01/index.html
Linkov W., Istoriâ russkoj literatury XIX veka w ideâch. Moskva 2008.
Russkie pisateli 1800-1917. Biografičeckij slovar’, t. 1-5..., gl. red. P. Nikolajev, Moskva 1989-2007.
Słownik pisarzy rosyjskich, pod red. F. Nieuważnego, Warszawa 1994.
Monografie:
Bachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970.
Bialyj G., Russkij realizm: ot Turgeneva k Čechovu, Leningrad 1990.
Raźny А., Fiodor Dostojewski. Filozofia człowieka a problemy poetyki, Kraków 1988.
Przybylski R., Dostojewski i „przeklęte problemy”. Warszawa 1964
Semczuk A., Lew Tołstoj. Warszawa 1987.
Semczuk A., Iwan Turgieniew, Warszawa 1988.
Zverev A., W. Tunimanov, Lev Tolstoj, Moskva 2006
Ginzburg L., O psichologičeskoj proze, Leningrad 1977.
Jegorow B., Oblicza Rosji. Szkice z historii kultury rosyjskiej XIX wieku, tłum. D. i B. Żyłkowie, Gdańsk 2002.
Lektury obowiązkowe
Николай Чернышевский: Что делать?
Фёдор Тютчев: Весенняя гроза; Silentium!; Душа моя, Элизиум теней; Фонтан; Наполеон; Сын царский умирает в Ницце...; Предопределение; Последняя любовь; Эти бедные селенья; Умом Россию не понять
Афанасий Фет: Шепот, робкое дыханье,..; На стоге сена ночью южной…; Томительно, призывно и напрасно…; Сияла ночь. Луной был полон сад. Лежали…; Только в мире и есть, что тенистый…; Я тебе ничего не скажу,..; Мы встретились вновь после долгой разлуки,..; Всё, что волшебно так манило...
Николай Некрасов: Еду ли ночью по улице темной,..; Когда из мрака заблуждения; Вчерашний день, часу в шестом,..; Несжатая полоса; Поэт и гражданин; Мороз – Красный нос; Рыцарь на час; Кому на Руси жить хорошо (отрывки)
Александр Островский: Гроза; Снегурочка
Иван Тургенев: Дневник лишнего человека; Рудин; Ася; Отцы и дети; Стихотворения в прозе
Иван Гончаров: Обломов
Федор Достоевский: Записки из мертвого дома; Записки из подполья; Преступление и наказание; Идиот; Бесы; Братья Карамазовы
Михаил Салтыков-Щедрин: Господа Головлевы; Медведь на воеводстве; Повесть о тои, как один мужик двух генералов прокормил; Премудрый пескарь
Николай Лесков: Леди Макбет Мценского уезда; Очарованный странник; Левша; Запечатленный ангел
Лев Толстой: Детство; Война и мир; Анна Каренина; Смерть Ивана Ильича; Крейцерова соната; Хаджи-Мурат
Всеволод Гаршин: Четыре дня; Красный цветок
W cyklu 2023Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024Z:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
W cyklu 2024Z:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: