Gramatyka opisowa języka rosyjskiego. Fonetyka. Fonologia. Leksykologia. 3202-S1OGF12e
Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
1) pojęcie współczesnego rosyjskiego języka literackiego; przedmiot fonetyki jako dyscypliny naukowej;
2) akustyczny aspekt opisu głosek; jednostki fonetyczne;
3) budowa i działanie aparatu mowy człowieka;
4) artykulacyjny aspekt opisu głosek: system wokaliczny i - system konsonantyczny;
5) zasady transkrypcji fonetycznej;
6) akcent; sylaba;
7) żywe i historyczne wymiany głosek;
8) fonologia jako nauka; fonem jako bazowa fonologiczna jednostka języka w ujęciu moskiewskiej i leningradzkiej (petersburskiej) szkoły fonologicznej; fonem a głoska;
9) szereg fonemów, silne i słabe pozycje fonemów, neutralizacja fonemów, zasady transkrypcji fonologicznej;
10) leksykologia i leksykografia jako dyscypliny językoznawcze; słowo jako podstawowa jednostka języka; semantyczna struktura słowa; metody opisu znaczeń leksykalnych;
11) pojęcia: synonimu, antonimu, homonimu, paronimu; pojęcie frazeologizmu i paremii;
12) typy słowników lingwistycznych; słowniki języka rosyjskiego.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia się student:
WIEDZA:
- zna stosunek fonetyki i fonologii oraz leksykologii i leksykografii do innych dyscyplin językoznawczych,
- zna budowę i działanie aparatu mowy człowieka,
- zna definicje i charakterystykę jednostek fonetycznych,
- zna alfabet fonetyczny
- zna założenia szkół fonologicznych i różnice pomiędzy nimi,
- zna najważniejsze typy słowników języka rosyjskiego oraz ich tytuły i autorów,
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi wymienić cechy artykulacyjne głosek rosyjskich i rozpoznaje głoski na podstawie ich cech artykulacyjnych,
- klasyfikuje głoski rosyjskie na podstawie ich cech akustycznych i artykulacyjnych,
- potrafi transkrybować teksty,
- stosuje wiedzę o koartykulacji głosek przy transkrypcji fonetycznej,
- potrafi wskazać różnice pomiędzy głoską, fonemem i literą,
- potrafi posługiwać się różnymi rodzajami słowników w zależności od potrzeb,
- potrafi wyjaśnić znaczenie wyrażenia frazeologicznego i prawidłowo zastosować je w kontekście,
- potrafi znaleźć synonim lub antonim dla zadanego leksemu i wskazać różnice pomiędzy wyrazami bliskoznacznymi.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy,
- student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie fonetyki i fonologii języka rosyjskiego, oraz potrafi ją uzupełniać i doskonalić.
Kryteria oceniania
Ostateczna ocena wystawiana jest na podstawie punktacji z kolokwiów śródsemestralnych (20 punktów) oraz egzaminu pisemnego (80 punktów, w tym transkrypcja tekstu 20 punktów). Kolokwia archiwizowane są wraz testem egzaminacyjnym.
Dodatkowo student może zdobyć maksymalnie 10 punktów z prezentacji na temat dotyczący leksykologii i leksykografii oraz stron internetowych dotyczących języka rosyjskiego (należy nie tylko wymienić jednostki i źródła słownikowe lub internetowe, ale też powiedzieć, jaką informację zawierają i dla kogo jest najbardziej użyteczna):
Фразеологизм. Фразеологические словари. // Пословицы и крылатые слова. Словари пословиц и крылатых слов. // Антонимы. Словари антонимов. // Синонимы. Словари синонимов. // Паронимы. Словари паронимов. // Омонимы. Словари омонимов. // Орфограмма. Словари орфографические. // Опфоэпия.
Словари орфоэпические (в том числе словари ударений). // Словари частотные и обратные ( в том числе Грамматический словарь русского языка А.А. Зализняка). // Историческое языкознание и исторические словари (в том числе этимологические).// Заимствование. Словари иностранных слов. // Сленг, арго, жаргон. Словари сленга. // Словообразовательные словари. Словообразование, словоообразовательное гнездо. // Словарь морфем. Морфемы русского языка. // Терминологические словари (в том числе «Языкознание» - словарь В. Ярцевой) // Тематические словари. // Выдающиеся русские лексикографы и их толковые словари русского языка. Виды словарных дефиниций. // Переводные русско-польские и польско- русские словари. Виды словарных дефиниций. Словари в Интернете. // Важные сайты посвящённые русскому языку.
Zakres tematyczny prezentacji przydzielony studentowi ustala prowadzący ćwiczenia. Zalecane jest uwzględnienie w prezentacji przede wszystkich słowników wydawanych współcześnie, w tym słowników rosyjsko-polskich i polsko-rosyjskich, jeśli takie są. Czas przeznaczony na prezentację nie powinien przekroczyć 8 minut. Punktacja z prezentacji (obowiązkowo przedstawionej na zajęciach ćwiczeniowych całej grupie) może podnieść ogólną ocenę z przedmiotu uzyskaną na podstawie punktów z ćwiczeń i egzaminu.
Zadania testu egzaminacyjnego dotyczą przede wszystkim następujących zagadnień:
- artykulacyjna charakterystyka głosek;
-wskazanie grup głosek, które mogą lub nie mogą występować w środku wyrazu; -
dźwięczność lub bezdźwięczność spółgłosek właściwych na styku słów;
- częściowy rozbiór fonetyczny słowa,
- wskazanie alofonów fonemów /i/ i /j/ w podanych wyrazach;
-przeprowadzenie analizy morfofonematycznej
słowa;
- zadanie dotyczące teoretycznych zagadnień fonologii;
- wybór z podanego spisu antonimów, synonimów, homonimów, paronimów, frazeologizmu i przysłowia.
Oceny:
3,0 – 60–67 punktów
3,5 – 68–75 punktów
4,0 – 76–83 punktów
4,5 – 84–91 punktów
5,0 – 92–100 punktów
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla
przedmiotu efektów uczenia się:
- ćwiczenia = 30 godz. (1 ECTS);
- samodzielne przygotowanie do ćwiczeń oraz przygotowanie prezentacji = ok. 30 godz. (1 ECTS);
- przygotowanie do kolokwiów oraz do egzaminu = ok. 25-30 godz. (1 ECTS).
RAZEM ok. 80-90 godz. (3 ECTS).
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.
Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie pierwszym.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Gramatyka opisowa współczesnego języka rosyjskiego, Fonetyka, Fonologia, Pismo, red. A. Bartoszewicz, J. Wawrzyńczyk, cz. 1, Warszawa 1987.
S. Grzybowski. Zarys fonetyki opisowej języka rosyjskiego (wraz z ćwiczeniami), wyd. UMK, Toruń 2007.
S. Grzybowski, Ćwiczenia z fonetyki opisowej języka rosyjskiego, Toruń 1999.
W. N. Musatow, Russkij jazyk. Fonietika. Fonołogija. Orfoepija. Grafika. Orfografija. Moskwa 2006.
Russkaja grammatika, red. N. J. Szwiedowa, t. I, Moskwa 1980.
Literatura uzupełniająca:
Bolszoj encikłopiediczeskij słovar'. Jazykoznanije, Moskwa 1998.
Russkij jazyk: Encikłopedija, red. J. N. Karaułow, Moskwa 1997
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
W cyklu 2024L:
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: