Fonetyka praktyczna języka rosyjskiego II 3202--S1OFR12o
Zagadnienia:
Podstawowe rosyjskie konstrukcje intonacyjne (ИК 1-7).
Ćwiczenia z zakresu użycia konstrukcji intonacyjnych w mowie (w zdaniach oznajmujących, pytających, wykrzyknikowych). Komunikatywne aspekty użycia konstrukcji intonacyjnych.
Doskonalenie prawidłowej wymowy poprzez pracę nad tekstem (proza, poezja).
Wpływ zjawisk fonetycznych na ortografię.
Sposoby przeciwdziałania interferencji fonetycznej pomiędzy językiem polskim i rosyjskim.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. student zna i rozumie złożoną naturę języka rosyjskiego w zakresie rytmiki słowa, zjawisk fonetycznych i typów konstrukcji intonacyjnych określonych w programie przedmiotu
2. student ma podstawową wiedzę dotyczącą różnic fonetycznych między językiem rosyjskim a polskim
UMIEJĘTNOŚCI
1. student potrafi w sposób poprawny, adekwatny do kontekstu sytuacyjnego, intonować wypowiedzi w języku rosyjskim
2. student potrafi przeprowadzić podstawową analizę fonetyczną tekstu rosyjskiego w zakresie programu przedmiotu
3. student stosuje metody przeciwdziałania interferencji fonetycznej między językiem polskim a rosyjskim
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. student jest gotów do umieszczania nowych informacji we właściwym kontekście oraz do twórczego myślenia
2. student ma świadomość znaczenia poprawnej wymowy dla kształtowania więzi społecznych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału
- terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych
Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria:
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus)
- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus)
- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna)
Składniki oceny:
- ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30%
- śródsemestralne prace kontrolne w formie dyktand i testów – 35%
- końcowe zaliczenie ustne – 35%
Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej:
a/ poprawność ortograficzna, interpunkcyjna,
b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą,
c/ poprawność użycia środków językowych
Kryteria oceny wypowiedzi ustnej:
a/ poprawność artykulacyjna, akcentuacyjna, intonacyjna,
b/ spójność i płynność wypowiedzi,
c/ poprawność językowa
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane.
Literatura
1. I.W.Odincowa, Zwuki, ritmika, intonacyja, Izdatielstwo Flinta, Moskwa 2004.
2. I.S.Kostina, N.N.Aleksandrowa, T.I.Aleksandrowa, E.B.Bogosłowskaja, Pierspiektiwa, foneticzeskij kurs, Izdatielstwo Złatoust, Sankt-Pietierburg 2002.
3. O.A.Prochwatiłowa, Korriektirowocznyj kurs russkoj fonetyki, Wołgograd 2007.
4. I.L.Muchanow, Intonacyja w praktikie russkoj diałogiczeskoj rieczi, Izdatielstwo Russkij jazyk, Moskwa 2009.
5. G.W.Kołosnicyna, Słuszajtie, powtoriajtie…, Intieraktiwnyj fonetyko-razgowornyj kurs. Ucziebnoje posobije dla izuczajuszczich russkij jazyk kak inostrannyj, Moskwa 2003.
6. N.W.Kulibina, Czitajem stichi russkich poetow. Posobije po obuczeniju cztieniju chudożestwiennoj literatury, Izdatielstwo Złatoust, Sankt-Pietierburg 2005.
W cyklu 2023L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024L:
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: