- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Autodéfense intellectuelle-Jak się nauczyć myślenia krytycznego 3201-NMK-OG
W obliczu złożoności świata potrzebne są takie umiejętności, jak nie poddawanie się wybiegom/podstępom narzucanym przez środowisko medialne lub jego otoczenie i posiadanie krytycznego umysłu. Tego rodzaju postaw lub umiejętności nie nabywa się na praktycznych lekcjach języka obcego, a szkoda! Noam Chomsky powiedział: „Gdybyśmy mieli właściwy system edukacji, uczylibyśmy w nim samoobrony intelektualnej”. Dlatego też wprowadzenie tej wiedzy do każdej ścieżki edukacyjnej wydaje się konieczne. Koncepcje omówione na kursie mają na celu wzbogacenie słownictwa, uzupełnienie lub poprawę przyzwyczajeń osób studenckich oraz pogłębienie ich umiejętności językowych, zapewniając im jednocześnie niezbędne narzędzia do rozwoju edukacyjnego, a następnie zawodowego.
Semestr zajęć zostanie podzielony w następujący sposób (w trakcie kursu mogą nastąpić zmiany):
1. Definicje stosowanych pojęć
2. Co to jest informacja?
3. Życie telewizyjne i życie „realne”
4. Myśl ogólna a myślenie konspiracyjne
5. Zdrowie, odżywianie, środowisko
6. Czy reklama nas gnębi?
7. Ach, polityka? Jakie piękne słowa!
8. Naukowy, powiedziałeś naukowy?!
9. Uwaga! Jesteśmy naszym własnym wrogiem
10. Nowa mowa mediów i jej wpływ na nas
11. Dziesięć zastanych idei, o których należy zapomnieć
12. Dziesięć złotych zasad, by cieszyć się respektem
Na zajęciach jest wymagana interakcja pomiędzy osobami studenckimi oraz wykładowcą. Przeprowadzane będą ludyczne ćwiczenia, mające na celu praktyczne wykorzystanie nabytych umiejętności samoobrony intelektualnej. Ćwiczenia te, w formie „testów” (bez ewaluacji ani oceny) lub ćwiczeń ustnych, mają na celu stworzenie realnej/autentycznej atmosfery, tak aby otrzymane narzędzia były weryfikowane pod kątem tego, że w przyszłości osoba studencka nie będzie obawiała się brania udziału w dyskusjach dzięki nabytym skutecznym, przekonującym i rzetelnym umiejętnościom analitycznym, krytycznym i językowym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba studencka:
poznała koncepcje i teorie omówione na kursie
nauczyła się selekcjonować i rozpoznawać prawdziwe oraz fałszywe informacje, nauczyła się chronić intelektualnie
nauczyła się dobierać argumenty adekwatne do zastanej sytuacji
swobodniej operuje językiem dzięki nabytym narzędziom.
Kryteria oceniania
- Aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- test wyboru na koniec semestru.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura zostanie podana na zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: