Emisja głosu 3201-EMCI-EG-PL
Podczas zajęć realizowane są następujące zagadnienia:
1. Budowa i funkcjonowanie aparatu głosowego, oddechowego i artykulacyjnego.
2. Uwarunkowania prawidłowej emisji głosu.
3. Ćwiczenia usprawniające partie ciała odpowiedzialne za tworzenie głosu.
4. Ćwiczenia relaksacyjne, przygotowujące ciało do pracy z głosem:
• technika Aleksandra,
• relaks Jacobsona,
• trening autogenny Schulza
5. Ćwiczenia rozluźniające obszary tworzenia głosu:
• rozluźnianie żuchwy
• otwieranie gardła
• kontrola klatki piersiowej
6. Ćwiczenia oddechowe.
• ustalenie właściwego, przeponowo- żebrowego toru oddechowego.
• wydłużanie fazy wydechowej.
• praca nad wykorzystaniem podparcia oddechowego.
• rozwijanie umiejętności właściwego gospodarowania powietrzem podczas fonacji
7. Ustalenie średnicy głosu.
8. Miękki atak dźwięku.
9. Poszukiwanie rezonansu w ciele.
• praca nad wykorzystywaniem rezonatora piersiowego.
• pobudzanie rezonatorów nasady (głowowych).
10. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych.
11. Doskonalenie techniki mówienia:
• właściwa artykulacja samogłosek
• precyzja w artykulacji spółgłosek
• unikanie nadmiernych upodobnień i uproszczeń grup spółgłoskowych
• unikanie redukcji spółgłosek wygłosowych
• praca nad intonacją
12. Praca nad wdrożeniem zasad poprawnej wymowy polskiej
• wymowa samogłosek nosowych
• wymowa głosek podwojonych.
• rozziew samogłoskowy
• upodobnienia i uproszczenia dopuszczalne w wymowie wzorcowej
• akcent wyrazowy
13. Wzbogacanie plastyczności głosu i ekspresji wypowiedzi
14. Głos jako narzędzie pracy. Brzmienie głosu, cechy artykulacji oraz elementy mowy ciała istotne w pracy tłumacza oraz podczas wystąpień publicznych.
15. Zasady bezpiecznego posługiwania się głosem w pracy zawodowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
• Posiada ogólną znajomość budowy i czynności narządu głosu. Rozumie procesy fizjologiczne i patologiczne zachodzące w narządzie głosu.
• Zna zasady i sposoby korygowania nieprawidłowych nawyków oddechowych, fonacyjnych, rezonacyjnych i artykulacyjnych.
• Zna technikę wykonywania ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i rezonacyjnych i artykulacyjnych.
• Zna zasady poprawnej wymowy.
• Zna zasady higieny pracy głosem.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
• Umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu emisji głosu i techniki mowy do oceny własnego głosu oraz do modyfikowania nieprawidłowych nawyków emisyjnych i artykulacyjnych..
POSTAWY
Student:
• Ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji.
• Ma świadomość złożoności zjawiska głosu oraz akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości tworzenia mowy.
• Ma świadomość wagi jakości głosu i artykulacji w pracy tłumacza.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności, ocena ciągła
Literatura
• Bednarek J., 2002, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej, Wrocław
• Ciecierska- Zajdel B., 2012 Trening głosu, Edgard, Warszawa
• Linklater K., 2012, Uwolnij swój głos, PWST, Kraków
• Logopedia artystyczna, 2016, red. B. Kamińska, S. Milewski, Harmonia Universalis, Gdańsk
• Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, 2011, red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, IMP, Łódź,
• Tarasiewicz B., 2003, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas, Kraków
• Toczyska B., 2007, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk
• Toczyska B., 2016, Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk
• Walczak- Deleżyńska M., 2001, Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu, Wrocław
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: