Zarys dziejów muzyki polskiej XX i XXI w. 3106-ZDMPXXiXXI
Wykład stanowi przegląd głównych kierunków w muzyce polskiej XX i XXI wieku. Zostaną one przedstawione w ujęciu chronologicznym, w kontekście ogólnoeuropejskich zjawisk stylistyczno-estetycznych i techniczno-kompozytorskich (m. in. neoklasycyzm, dodekafonia i serializm, aleatoryzm, sonorystyka/sonoryzm) charakterystycznych dla tego okresu oraz na przykładach twórczości najwybitniejszych kompozytorów polskich, m. in. Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Kazimierza Serockiego, Tadeusza Bairda, kompozytorów "pokolenia Stalowej Woli", kompozytorek-kobiet oraz wybranych przedstawicieli młodszych generacji twórców. Ćwiczenia służą pogłębieniu wiedzy zdobytej na wykładzie poprzez słuchanie i analizę wybranych dzieł.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
1. Posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii muzyki polskiej XX i XXI wieku;
2. Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii
muzyki polskiej w XX i XXI stuleciu w ujęciu chronologicznym i problemowym;
3. Posiada szczegółową wiedzę o twórczości wybranych kompozytorów polskich.
2. Posiada umiejętność charakteryzowania głównych nurtów stylistycznych i technik kompozytorskich XX i XXI wieku;
Kryteria oceniania
Egzamin ustny sprawdzający przyswojoną wiedzę i test słuchowy.
Literatura
Wybór:
– K. Baculewski: Historia muzyki polskiej, t. VII: Współczesność. Część I : 1939-1974. Warszawa 1996.
– J. Cegiełła: Szkice do autoportretu polskiej muzyki współczesnej. Kraków 1976.
– J. M. Chomiński: Muzyka Polski Ludowej. Warszawa 1968.
– S. Dąbek: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku. Warszawa 1996.
– K. Droba, T.Malecka, K.Szwajgier (red.): Muzyka polska 1945-1995. Kraków 1996.
– E. Dziębowska (red): Polska współczesna kultura muzyczna 1944-64. Kraków 1968.
– Z. Helman: Neoklasycyzm w muzyce polskiej, Kraków 1985.
– I. Lindstedt: Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Lublin 2001.
– I. Lindstedt: Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 2010.
– B. Mika, Cytat w muzyce polskiej XX wieku. Kraków 2008.
–. J.Miklaszewska: Minimalizm w muzyce polskiej. Kraków 2003.
– J. Paja-Stach: Muzyka polska od Paderewskiego do Pendereckiego, Kraków 2009.
– L. Polony ( red.): Muzyka w kontekście kultury. Spotkania muzyczne w Baranowie 1976. Kraków 1978.
– V. Przech: Polska twórczość na fortepian solo 1956-1985. Nowatorskie kierunki i techniki., Bydgoszcz 2004.
– P. Strzelecki „Nowy romantyzm” w twórczości kompozytorów polskich po 1975 roku, Kraków 2006.
– K.Tarnawska-Kaczorowska ( red.) Muzyka źle obecna, t. I i II, , Warszawa 1989
– T. A. Zieliński Spotkania z muzyką współczesną. Kraków 1977.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: