Wokół zapisu muzycznego 3106-WZM-F
Przedmiot w formule ćwiczeniowej jest skierowany do studentów
pragnących poszerzyć swoje kompetencje związane z
odczytywaniem niestandardowych zapisów muzycznych oraz z
obsługą programów do pisania nut. Podzielony zostanie na dwie
części.
Pierwsza, w formule wykładu z ćwiczeniami (zajęcia 1–7)
poświęcona zostanie historii notacji muzycznej wraz z praktyczną
interpretacją zapisu za pomocą śpiewu.
Druga odbywać się będzie przy użyciu komputerów (zajęcia 8–
15). Ma na celu zaznajomienie uczestników z programami
muzycznymi (głównie edytorem nut Sibelius).
Rozkład zajęć:
1. Organizacja zajęć, dwie metody odczytywania chorału
gregoriańskiego
2. Od notacji cheironomicznej do modalnej
3. Notacja menzuralna czarna
4. Notacja menzuralna biała
5. Tabulatury kiedyś i dziś
6. Notacja rozszerzona (XX w.)
7. Notacja graficzna (XX w.)
8. Programy muzyczne - przegląd aktualnej oferty na rynku
9. Musescore - pierwsze kroki w programie do pisania nut
10. Sibelius - wprowadzanie nut (klucze, akcydencje)
11. Sibelius - obsada, instrumenty, skróty
12. Sibelius - transkrypcja
13. Sibelius - funkcje zaawansowane
14. Zapis MIDI oraz DAWy - jak zapisać muzykę bez nut
15. Zajęcia poświęcone potrzebom bieżącym
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
– Zna rozwój notacji muzycznej od średniowiecza do czasów
współczesnych
– Potrafi odczytać oraz zinterpretować zapis muzyczny ze źródeł
średniowiecznych oraz renesansowych
– Potrafi odczytać oraz zinterpretować zapis muzyczny
współczesny odbiegający od standardowego
– Potrafi w podstawowym zakresie posługiwać się programem do
pisania nut Sibelius
– Zna aktualną sytuację na rynku programów muzycznych
(edytorów oraz DAW)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności (50%) oraz pracy na zajęciach
w programie Sibelius – transkrypcja (50%)
Literatura
Apel Willi, The Notation of Polyphonic Music: 900-1600,
Cambrigde 1962,
Cardine Eugène, Semiologia gregoriańska, Tyniec 2008,
Floros Constantin, Introduction to early medieval notation, Sterling
Heights 2005,
Guillaume de Machaut, La Messe, edycja faksymilowa z
komentarzem, Moissac 2005,
Hilley David, Chorał Kościoła zachodniego, Kraków 2019,
Huber David Miles, The MIDI Manual: A Practical Guide to MIDI in
the Project Studio, Oxfordshire 2007,
Karkosika Erhard, Notation in New Music: a Critical Guide to
Interpretation and Realisation, Londyn 1972,
Laus in Ecclesia, Szkoła śpiewu gregoriańskiego, Dębogóra 2012,
Witkowska-Zaremba Elżbieta red., Notae musicae artis. Notacja
muzyczna w Polsce od XI do XVI wieku, Kraków 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: