Warsztaty edytorstwa muzycznego 3106-WEM-F
1. Wprowadzenie do edytorstwa muzycznego (historia i typy edycji)
2. Krytyka źródła muzycznego (wybór i etapy pracy)
3. Krytyka tekstu muzycznego (pojęcia i metody)
4. Redakcja tekstu słownego (opracowanie i normy)
5. Przygotowanie do edycji krytycznej
6. Redakcja tekstu nutowego
7. Komentarz rewizyjny
8. Programy do edycji nut: Sibelius, Finale, MuseScore, Dorico, LilyPond
9. Technika pracy w edytorze nutowym
10. Wprowadzenie do programu Sibelius: interfejs, tworzenie i zapisywanie projektów
11. Wprowadzanie notacji muzycznej
12. Edycja i formatowanie
13. Wtyczki. Dźwięk i odtwarzanie
14. Import i eksport plików
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu edytorstwa muzycznego, zna podstawowe pojęcia związane z procedurą opracowania edycji krytycznej, rozumie metody przygotowania transkrypcji tekstu nutowego.
Umiejętności:
Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie opracowania edycji krytycznej tekstu nutowego oraz potrafi korzystać z edytorów nutowych, zwłaszcza oprogramowania Sibelius.
Kompetencje społeczne:
Student potrafi zaplanować prace związane z kolejnymi etapami przygotowania edycji i wziąć udział w krytyce wybranych prac w dwuosobowych zespołach roboczych.
Kryteria oceniania
Studenci zobowiązani są do uczestnictwa w zajęciach, obejmującego: a). udział w dyskusji nad poruszanymi zagadnieniami, b). sukcesywne przygotowywanie swoich prac semestralnych i c). czynne zaangażowanie w krytykę prac innych studentów. Podstawą zaliczenia jest przygotowanie edycji krytycznej wybranej kompozycji muzycznej niewielkich rozmiarów i jej opracowanie w programie Sibelius (edycja tekstu nutowego) i Word (wstęp i komentarz rewizyjny); praca ta powinna być złożona do zaliczenia nie później niż ostatnie zajęcia w cyklu dydaktycznym (12.06.2024). Dopuszczalne są dwie nieobecności podczas semestru.
Literatura
John Caldwell, Editing Early Music: Oxford: Clarendon Press 1987 (BUW-GZM Podr. III-300)
Maria Caraci Vela, Wprowadzenie do krytyki tekstu muzycznego, red. M. Toffetti, przeł. Aleksandra Patalas, Piotr Wilk, Kraków: Musica Iagellonica 2022 (IMUW 12701)
Stanley Boorman, The Musical Text [w:] Rethinking music, ed. by Nicholas Cook, Mark Everist, Oxford: Oxford University Press 2001, s. 403–423 (IMUW 14405)
James Grier, The critical editing of music. History, method, and practice, Cambridge: Cambridge University Press 2004 (IMUW 17914)
Ewa Wolańska, Adam Wolański, Monika Zaśko-Zielińska, Anna Majewska-Tworek, Tomasz Piekot, Jak pisać i redagować: poradnik redaktora: wzory tekstów użytkowych, Warszawa: PWN 2022 (BUW-WD: PN162 .J35 2022)
Sibelius Reference Guide, online: https://resources.avid.com/SupportFiles/Sibelius/2020.1/Sibelius_Reference.pdf
Uwagi
W cyklu 2023L:
Studenci pracują na laptopach z oprogramowaniem Microsoft i Sibelius udostępnianych przez Instytut; na czas trwania zajęć mają również do dyspozycji licencję na drugie stanowisko (komputer domowy), którą zobowiązani są dezaktywować w dniu zakończenia cyklu zajęć (12.06.2024). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: