Problemy muzykologii współczesnej 3106-PROBUW-KON
Zajęcia poświęcone są współczesnemu zróżnicowaniu kierunków w muzykologii współczesnej w krajach europejskich i pozaeuropejskich na podstawie nowo publikowanej literatury przedmiotu. Uwzględnia najważniejsze obecnie tendencje badawcze (m.in. "nowa muzykologia" i "muzykologia empiryczna") na tle zarysu historycznego celów i metod muzykologii, ze szczególnym uwzględnieniem praktyki wykonawczej, instrumentologii, dyskursów kompozytorskich. Ze względu na formę konwersatorium, studenci są zachęcani do prezentowania swoich zainteresowań i wspólnych dyskusji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
– znajomość współczesnych tendencji metodologicznych w muzykologii;
– znajomość terminologii muzykologicznej na poziomie rozszerzonym.
Kryteria oceniania
– obecność na zajęciach
– sprawdzian/egzamin
Literatura
Wybór:
Z. Helman: Dwie koncepcje historiografii muzycznej w pierwszej połowie XX wieku, "Muzyka" 2002, nr 3-4, s.115–126.
L. B. Meyer: Style and Music: Theory, History and Ideology, Filadelfia 1989.
L. Kramer: Postmodernism and Musicology, w: Classical Music – Postmodern Knowledge, Los Angeles-London 1995.
Empirical Musicology: Aims, Methods, Prospects. Edited by Eric Clarke and Nicholas Cook, Oxford: Oxford University Press 2004.
J. Kerman: Jak dotarliśmy do analizy i jak z niej wybrnąć, tłum. D. Maciejewicz, Res Facta Nova nr 1, s. 81–100.
M. Gołąb: Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: