Pracownia V 3106-PRAC-V
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badawczą związaną z profilem istniejącego do końca 2020 roku Zakładu Teorii i Estetyki Muzyki oraz głównymi nurtami badań podejmowanych przez jego pracowników (obok teorii i estetyki mieści się wśród nich m.in. historia muzyki od XIX do XXI wieku z wielością i różnorodnością swej problematyki oraz metodologia badań muzykologicznych).
W cyklu 2023Z:
W 2022 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zainicjowało nową serię wydawniczą pod nazwą Biblioteka Res Facta Nova. Następczyni Biblioteki Res Facta wydawanej w latach 1969–1988 ma na celu publikowanie wartościowych i wpływowych książek o muzyce wykraczających poza zakres wąsko pojętej muzykologii czy teorii muzyki, otwierających nauki o muzyce na szeroko pojętą humanistykę. W serii ukazują się zarówno tłumaczenia klasycznych już autorów wpisujących się w nurt tzw. nowej muzykologii czy muzykologii kulturowej, jak również nowe książki polskich autorów, włączających się w ten nurt badań nad muzyką. Pierwsze publikacje wydane pod szyldem nowej serii podejmują refleksję o muzyce w kontekście filozofii i innych dziedzin sztuki. Wspólna lektura wybranych fragmentów zainspiruje nas do tworzenia własnych tekstów o charakterze krytycznym, sięgających po metody i strategie badawcze nowej muzykologii. |
W cyklu 2023L:
20.02.2024 |
W cyklu 2024Z:
Zainaugurowana w 2018 roku przez University of Chicago Press seria wydawnicza New Material Histories of Music stawia sobie za cel publikowanie badań dotykających materialnych aspektów praktyk muzycznych i dźwiękowych, wiążących ulotne dźwięki z bardziej uchwytnymi uwarunkowaniami ekologicznymi i społecznymi wytwarzających je działań. Redaktorzy prowadzący serii, Nicholas Mathew i James Q. Davies z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley specjalizujący się w historii muzyki XVIII i XIX wieku dają doskonały przykład tego rodzaju Książka Nicholasa Mathew "The Haydn Economy" sytuuje twórczość Józefa Haydna w kontekście ekonomicznych przemian głównych ośrodków muzycznych ówczesnej Europy – Wiednia i James Davies w książce "Romantic Anatomies of Performance" rozważa cielesne wymiary kluczowych zjawisk muzycznych pierwszej połowy XIX wieku, koncentrując uwagę na dłoniach pianistów i głosach śpiewaków. Oprócz dyskusji o kolejnych rozdziałach obu książek, zadaniem uczestników zajęć będzie także napisanie dwóch pogłębionych recenzji albumów muzycznych z nagraniami wykonań interpretowanego przez obu muzykologów repertuaru. |
W cyklu 2024L:
W semestrze letnim spotkania pracowni poświęcimy pracy z książkami z pogranicza muzykologii, filozofii muzyki i historii idei. Zapoznamy się z kluczowymi fragmentami dwóch ostatnich książek Karola Bergera (Bach's Cycle, Mozart's Arrow. An Essay on the Origins of Musical Modernity oraz Beyond Reason. Wagner contra Nietzsche), poznając oświeceniowe i romantyczne idee, które ukształtowały naszą nowoczesność (Rozum, Historia, Naród, Wola). Zapoznamy się z badaniami opisującymi odpowiedzi polskich i litewskich kompozytorów na upadek komunizmu i wprowadzenie ustroju demokratycznego (Małgorzata Janicka-Słysz, Music of Change). Główną część semestru poświęcimy na lekturę przełomowej książki łączącej metodologię filozoficzną i historyczną (Lydia Goehr, Dzieła muzyczne w muzeum wyobraźni). |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe fakultatywne | W cyklu 2024Z: fakultatywne obowiązkowe | W cyklu 2024L: fakultatywne nieobowiązkowe | W cyklu 2023Z: fakultatywne obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
W cyklu 2024Z: w sali | W cyklu 2024L: mieszany: w sali i zdalnie w sali | W cyklu 2023Z: w sali |
Efekty kształcenia
Uczestnik kursu:
- ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej problematyki badawczej podejmowanej w byłym Zakładzie,
- formułuje i analizuje problemy badawcze związane z profilem zajęć.
Kryteria oceniania
Zgodnie z sylabusem osoby prowadzącej zajęcia w danym cyklu.
Praktyki zawodowe
ND.
Literatura
Dostosowana do tematyki pracowni w danym roku (semestrze) akademickim i przdstawiona w sylabusie właściwym dla danego cyklu.
W cyklu 2023Z:
Constantin Floros, Człowiek, miłość i muzyka, tłum. Marcin Trzęsiok, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2022. Dodatkowo: |
W cyklu 2023L:
Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, tłum. Marta Bucholc, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury 2023. |
W cyklu 2024Z:
James Q. Davies, "Romantic Anatomies of Performance", Berkeley, London: University of California Press 2016. |
W cyklu 2024L:
Karol Berger, Bach’s Cycle, Mozart’s Arrow. An Essay on the Origins of Musical Modernity, Berkeley–Los Angeles–London, 2008. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Efekty uczenia się: Umiejętności: Student zabiera głos w dyskusji o przeczytanym tekście. Student formułuje pytania do przeczytanego tekstu. Student analizuje przeczytany tekst pod kątem zastosowanych metod i strategii badawczych. Student tworzy własny tekst krytyczny z wykorzystaniem narzędzi muzykologii kulturowej. Postawy: Student interesuje się nowymi publikacjami w obrębie muzykologii. Student zajmuje krytyczną postawę wobec przeczytanych tekstów. Student kształtuje swoją praktykę słuchania muzyki z pomocą literatury muzykologicznej. Metody i kryteria oceniania: Zakres tematów: Metody dydaktyczne: |
W cyklu 2024L:
– |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: