Pracownia IV 3106-PRAC-IV
W trakcie kolejnych spotkań omawiane będą najważniejsze XX-wieczne zjawiska z obszaru
historycznie poinformowanego wykonawstwa, począwszy od przedwojennej działalności
Arnolda Dolmetscha oraz Wandy Landowskiej, przez rewolucję w podejściu do muzyki
dawnej, która dokonała się w latach 60. i 70. (Nikolaus Harnoncourt, Gustav Leonhardt,
bracia Kuijkenowie, Ton Koopman i inni), aż po krytykę Richarda Taruskina z lat 90. i
przewartościowanie przyjmowanych wcześniej założeń (np. pojęcia autentyczności w
odniesieniu do dawnych instrumentów oraz praktyk wykonawczych). Wreszcie refleksji
poddana zostanie rola muzyki dawnej we współczesnym życiu muzycznym (Bruce Haynes).
Rozważania będą prowadzone głownie w oparciu o lekturę tekstów anglojęzycznych. Ponadto
wybrane fragmenty staną się przedmiotem – kończącego kurs i obejmującego kilka spotkań –
translatorium.
W cyklu 2023Z:
Zajęcia będą polegały na wspólnej realizacji projektu badawczego. Zakres tematyczny będzie dotyczył szeroko rozumianej muzyki dawnej, zaś przedmiot i metodologia badań zostaną ustalone w porozumieniu między prowadzącym i uczestnikami. |
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach, sukcesywne przygotowywanie cząstkowych prac
zaliczeniowych, a także wykonanie tłumaczenia zadanego fragmentu tekstu związanego z
historycznie poinformowanymi praktykami wykonawstwa muzyki dawnej.
Literatura
1. Arnold Dolmetsch, The Interpretation of the Music of the Seventeenth and Eighteenth
Centuries: Revealed by Contemporary Evidence, University of Washington Press, Seattle –
London 1969 [1915].
2. Landowska on Music, red. Denise Restout, Robert Hawkins, New York 1964.
3. Nikolaus Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, przeł. Magdalena Czajka, Warszawa
1995 [Musik als Klangrede, 1982].
4. Authenticity and Early Music: A Symposium, red. Nicholas Kenyon, Oxford University
Press, Oxford 1988.
5. Richard Taruskin, Text and Act: Essays on Music and Performance, Oxford University
Press, Oxford 1995.
6. Bruce Haynes, The End of Early Music: A Period Performer’s History of Music for the
Twenty-First Century, Oxford University Press, Oxford 2007.
W cyklu 2023Z:
Literatura przedmiotu zostanie podana przez prowadzącego w trakcie zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: