- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Literatura i muzyka 3106-LiM-OG
Zajęcia są pomyślane jako wprowadzenie do badań muzyczno-literackich. Punktem wyjścia będą rozważania na temat opozycji między semantycznością języka oraz asemantycznością muzyki, która to opozycja funduje podstawowe delimitacje pojęciowe, zarówno w ramach badań literaturoznawczych, jak i muzykologicznych. Dodatkowo poruszone zostaną podstawowe zagadnienia z obszaru badań nad oralnością i piśmiennością (m.in. klasyczne ujęcie Waltera Jacksona Onga). W dalszej kolejności omówionych zostanie kilka koncepcji teoretycznych z obszaru nauki o literaturze (m.in. model trzech muzyczności Andrzeja Hejmeja) oraz muzyce. Wreszcie analizie poddane zostaną wybrane utwory prozatorskie (m.in. Doktor Faustus Thomasa Manna oraz Opowiadania muzyczne Jarosława Iwaszkiewicza).
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna tradycję polskich i europejskich badań muzyczno-literackich.
2. Student jest w stanie poprawnie zinterpretować teksty kultury, w których występują związki słowno-muzyczne.
Kryteria oceniania
Dwa referaty w trakcie zajęć oraz praca zaliczeniowa.
Literatura
1. Walter Jackson Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. Józef Japola, Warszawa 2011.
2. F. Nietzsche, Narodziny tragedii, przeł. Grzegorz Sowiński, Kraków 2011.
3. T. W. Adorno, Filozofia nowej muzyki, przeł. Fryderyka Wayda, Warszawa 1974.
4. A. Hejmej, Muzyczność dzieła literackiego (różne wydania).
5. A. Hejmej, Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2008 i 2012.
6. Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002.
7. W. Wolf, Intermediality Revisited: Reflections on Word and Music Relations in the
Context of a General Typology of Intermediality, w: Word and Music Studies: Essays in
Honor of Steven Paul Scher and on Cultural Identity and the Musical Stage, red. S. M.
Lodato, S. Aspden, W. Bernhart, Amsterdam – New York 2002, s. 13–34.
8. M. Wasilewska-Chmura, Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki, Kraków 2011.
9. T. Mann, Wstęp do Czarodziejskiej góry dla studentów Uniwersytetu w Princeton (różne wydania).
10. T. Mann, Jak powstał Doktor Faustus, przeł. M. Kurecka (różne wydania).
11. T. Mann, Doktor Faustus, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza (różne wydania).
12. J. Iwaszkiewicz, Opowiadania muzyczne (różne wydania).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: