Życie i twórczość Johanna Sebastiana Bacha 3106-JSBMON
Twórczość Johanna Sebastiana Bacha na ogół była ściśle związana z pełnioną funkcją (organisty, kapelmistrza czy kantora), dlatego wykład przyjmie tradycyjny układ chronologiczny. Kolejne etapy rozwoju języka muzycznego kompozytora zostaną omówione w perspektywie jego życia, kultury muzycznej miast i regionów, w których przebywał, osób, z którymi się kontaktował, a także zadań, jakie – formalnie bądź nieformalnie – wykonywał. I tak rozważania rozpoczną się od jego narodzin w Eisenach, a także edukacji w środkowej i północnej części Niemiec w świetle zachowanych źródeł i informacji na temat procesu kształcenia muzyków około roku 1700. W dalszej kolejności omówione zostaną warunki pracy Bacha w różnych ośrodkach i związane z tymi etapami utwory, mianowicie zatrudnienie w:
– Arnstadt i Weimarze na stanowisku organisty (m.in. partity chorałowe, Orgelbüchlein, preludia, fantazje, toccaty oraz fugi, transkrypcje koncertów w stylu włoskim);
– Weimarze na stanowisku koncertmistrza (wczesne kantaty);
– Köthen na stanowisku kapelmistrza (muzyka instrumentalna, m.in. Koncerty Brandenburskie);
– Lipsku na stanowisku kantora (pięć roczników kantat kościelnych, pasje i oratoria, cykl Clavier-Übung, tzw. chorały Schüblerowskie, tzw. chorały lipskie) oraz dyrektora muzycznego miasta i dyrygenta collegium musicum (muzyka kameralna, kantaty świeckie).
Ponadto omówiona zostanie działalność pedagogiczna Bacha (m.in. inwencje dwu- i trzygłosowe, Das wohltemperierte Clavier, Clavierbüchlein vor Wilhelm Friedemann Bach, sonaty triowe), a także jego związki z Polską (m.in. Msza h-moll). Wreszcie przedstawiony zostanie również późny, spekulatywny nurt w twórczości kompozytora, który nie jest ściśle związany z zajmowanym stanowiskiem, a mimo to zajmuje poczesne miejsce w jego dorobku (m.in. Wariacje Goldbergowskie, Sztuka fugi, Wariacje kanoniczne nt. chorału Vom Himmel hoch da komm ich her).
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę na temat życia i twórczości Johanna Sebastiana Bacha, a także potrafi poprawnie przeprowadzić analizę jego utworów.
Kryteria oceniania
Praca pisemna (ok. 5 stron z bibliografią i przypisami) poświęcona analizie wybranego utworu Bacha.
Literatura
1. Christoph Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczony, przeł. Barbara Świderska, Lokomobila, Warszawa 2011.
2. Das Bach-Handbuch, red. Reinmar Emans, Sven Hiemke, Klaus Hofmann, t. 1–7, Laaber Verlag, Laaber 2007–2015.
3. David Schulenberg, The Keyboard Music of J. S. Bach, Routledge, New York – London 2006 [1992].
4. Alfred Dürr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, przeł. Andrzej A. Teske, Polihymnia, Lublin 2004.
5. Peter Williams, Bach: The Goldberg Variations, Cambridge University Press, Cambridge 2001.
6. Peter Williams, The Organ Music of J. S. Bach, Cambridge University Press, Cambridge 2008 [1980–1984].
Literatura uzupełniająca (wybrane artykuły i rozdziały książek) będą podawane na poszczególnych zajęciach. Dodatkowa literatura do prac pisemnych będzie ustalana indywidualnie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: