Z historii gatunków muzyki scenicznej XVII-XXI w. (moduł II) 3106-HGMSXVII/XIX-W
Ryszard Wagner należy do najważniejszych postaci w historii muzyki. Rozwój jego twórczości scenicznej stanowi odzwierciedlenie ewolucji gatunku opery na gruncie niemieckim, od jej romantycznego wcielenia inspirowanego twórczością Webera, Marschnera i Meyerbeera, do dramatu muzycznego i związanej z tym idei totalnego dzieła sztuki (niem. Gesamtkunstwerk).
Twórczość sceniczna Wagnera omawiana będzie chronologicznie, w szerokim kontekście intelektualnym, historycznym i muzycznym, w jakim poszczególne dzieła powstawały. Ich omówienie uwzględniać będzie kwestie źródłowe, stylistyczne, światopoglądowe, kulturowe, teoretyczne itd. Przybliżony i objaśniony zostanie specyficzny język dźwiękowy Wagnera i jego terminologia. Słuchacze zostaną też wprowadzeni w podstawy teorii dramatu muzycznego, tak jak ujął je Wagner w swoich najważniejszych pismach teoretycznych.
Wykłady będą ilustrowane partyturami oraz nagraniami CD i DVD w realizacjach najwybitniejszych reżyserów współczesności.
Zajęcia przeprowadzone zostaną w dziesięciu 3-godzinnych blokach i zakończą się rozmową zaliczeniową.
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Wybrana literatura przedmiotu (w języku polskim):
Zdzisław Jachimecki, Ryszard Wagner, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1973;
Joachim Köhler, Richard Wagner. Ostatni Tytan, Robert Reszke (tłum. polskie), Warszawa: Wydawnictwo KR;
Barry Millington (red.), Wagner Kompendium. Przewodnik po życiu i twórczości kompozytora, Weronika Jarzyńska, Anna Mikołajczak, Rafał Monita i in. (tłum. polskie), Kraków: Wydawnictwo astraia 2014;
Richard Wagner, Dramaturgia opery. Wybór pism z lat 1871-1879, Egon Voss (wybór, wstęp), Anna Igielska, Krzysztof Kozłowski (tłum. polskie), Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: