- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dzieje tańca w polskim kanonie kultury 3106-DTPOLK-OG
Zajęcia poświęcone będą dziejom polskich tańców narodowych - zarówno obecnie uznawanych za takowe (polonez, mazur, krakowiak, oberek, kujawiak), jak i tych, które z kanonu zostały usunięte (kozak) lub też jedynie do niego pretendowały (trojak, koseder, taniec góralski) - od ich początków, poprzez wszystkie fazy przemian, aż do chwili obecnej. Specjalnie podkreślone będą okresy formowania się kanonu tańców narodowych, zmian znaczenia tego kanonu w polskiej kulturze (okres preromantyzmu, okres modernizmu, okres socrealizmu). Zajęcia staną się też pretekstem do spojrzenia na przemiany kultury tańców dworskich, chłopskich, mieszczańskich, jak też na różne fazy historyczne tańca teatralnego i edukacyjnego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnicy zapoznają się z kanonem polskich tańców narodowych, dziejami poszczególnych gatunków wchodzących w jego skład oraz ich przemianami. Zapoznają się również z szerszym kontekstem kultur tanecznych, w obrębie których tańce te kształtowały się i funkcjonowały.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, kolokwium pisemne.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Tomasz Nowak, Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany, BEL Studio, Warszawa 2016
Tomasz Nowak, Polskie tańce narodowe pomiędzy powstaniem kościuszkowskim a styczniowym, w: "Studia Choreologica" 2010, vol. XI, s. 165-189.
Tomasz Nowak, Mazur w XIX-wiecznej polskiej kulturze tanecznej, w: „Studia Choreologia” 2011, vol. XII, s. 129-145.
Tomasz Nowak, Mazur w XX-wiecznej polskiej kulturze tanecznej, w: „Studia Choreologia” 2012, vol. XIII, s. 191-217
Tomasz Nowak, Formy kujawiaka jako tańca narodowego, w: „Studia Choreologica” 2013, vol. XIV, s. 179-207
Tomasz Nowak, Między izbą, salonem i estradą – oberek w polskiej kulturze tanecznej, w: „Studia Choreologica”, vol. XV 2014, ss. 169-188
Tomasz Nowak, Tańce w typie chodzonego w Polsce w XVI-XIX wieku, w: „Studia Choreologica” 2015, vol. XVI, s. 9-26
Tomasz Nowak, O aktualizacji kanonu, czyli o polskich tańcach narodowych, które dziś narodowymi już nie są, w: „Studia Choreologica” 2016, vol. XVII, s. 79-92
Tomasz Nowak, Polskie tańce narodowe – emblemat polskości czy zjawisko pogranicza europejskiego, w: „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2016, tom XIV, s. 215-235
Tomasz Nowak, National Dances in the Canon of Polish Culture, w: “Musicology Today” 2016, vol. 13, s. 72-81.
Tomasz Nowak, Polskie tańce narodowe jako kanon kulturowy – wyznaczniki, geneza, przemiany, w: „Studia Chopinowskie” 2018, t. 2, on-line, wersja drukowana s. 63-75
Tomasz Nowak, The Myth of Polishness in Polish Dances, “Musicology Today” 2018, vol. 16, s. 63-76
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: