Barwa i brzmienie (moduł IV) 3106-BAiBR
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią emancypacji barwy i brzmienia w muzyce XX wieku i współczesnej oraz z najbardziej interesującymi przykładami tego zjawiska. Przedmiotem uwagi będą zarówno próby rozszerzania świata brzmieniowego w muzyce początku XX wieku, jak i późniejsze (w tym współczesne) przejawy szczególnego zainteresowania twórców barwą, fakturą i brzmieniem muzyki, uwzględniające rozmaite techniki i środki wykonawcze. Podczas kursu wykorzystany zostanie bogaty zbiór materiałów audiowizualnych.
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią emancypacji barwy i brzmienia w muzyce XX i XXI wieku. Przykłady dotyczyć będą zarówno prób rozszerzania świata brzmieniowego dokonywanych w I połowie ubiegłego stulecia (np. mikrotony, preparacje instrumentów, nowe instrumenty), jak i późniejszych przejawów zainteresowania twórców barwą, fakturą i brzmieniem muzyki oraz ich kształtowania za pomocą rozmaitych technik i środków wykonawczych. |
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią emancypacji barwy i brzmienia w muzyce XX i XXI wieku. Przykłady dotyczyć będą zarówno prób rozszerzania świata brzmieniowego dokonywanych w I połowie ubiegłego stulecia (np. mikrotony, preparacje instrumentów, nowe instrumenty), jak i późniejszych przejawów zainteresowania twórców barwą, fakturą i brzmieniem muzyki oraz ich kształtowania za pomocą rozmaitych technik i środków wykonawczych. |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student posiada wiedzę na temat cech estetycznych i stylistyczno-warsztatowych omawianej twórczości oraz umiejętność krytycznej analizy i interpretacji związanych z nią źródeł muzycznych i tekstów naukowych.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach oraz test słuchowy na podstawie materiałów dostarczonych przez wykładowcę.
Literatura
Wybór:
Attali J., Noise: The Political Economy of Music, Minneapolis 1985.
Brown B., The Noise Instruments of Luigi Russolo, "Perspectives of New Music", 1981, Vol. 20, No. 1/2.
Holmes T., Electronic and Experimental Music: Technology, Music, and Culture, wyd. IV, New York 2012.
Kahn D., Noise, Water, Meat: A History of Sound in the Arts, Cambridge (MA) and London 1999.
Lindstedt I., Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 2010.
Szwajgier K., Sonoryzm i sonorystyka, "Ruch Muzyczny" 2009 nr 10, http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=1127.
Wybrane teksty z: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, C. Cox, D. Warner (red.), Gdańsk 2010.
W cyklu 2023Z:
Literatura szczegółowa zostanie podana na początku zajęć, pozycje podstawowe znajdują się w opisie ogólnym. |
W cyklu 2024Z:
Literatura szczegółowa zostanie podana na początku zajęć, pozycje podstawowe znajdują się w opisie ogólnym. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Podstawą oceny będzie aktywność na zajęciach oraz wyniki testu słuchowego. |
W cyklu 2024Z:
Podstawą oceny będzie aktywność na zajęciach oraz wyniki testu słuchowego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: