Język muzyczny baroku (moduł I) 3106-1JMBA-KON
Zajęcia będą miały charakter analityczny. Podjęta zostanie problematyka stylu (styl koncertujący, recytatywny i dramatyczny, style narodowe, stile antico i moderno itd.), nauki o afektach i retoryki muzycznej. Zagadnienia teoretyczne zostaną skonfrontowane z wybranymi utworami muzycznymi, które będą przedmiotem szczegółowej analizy.
Przedmiot "Język muzyczny baroku" ma charakter wykładu i ćwiczeń.
Realizacja zajęć odbywać się będzie w dwóch fazach:
1/ przygotowawczej (wykłady), kiedy to postawione zostaną podstawowe problemy badawcze i zaprezentowane metody i narzędzia analityczne oraz
2/ praktycznej (ćwiczenia), kiedy to studenci pod kontrolą prowadzącego będą analizować wybrane kompozycje epoki baroku z wykorzystaniem przedstawionych metod i narzędzi analitycznych.
Analiza koncentrować się będzie na zagadnieniach formalnych, problemach techniki kompozytorskiej oraz symbolice analizowanych utworów.
Zajęcia będą miały charakter analityczny.
Podjęte zostaną następujące zagadnienia teoretyczne przygotowujące do analizy:
a) Problemy stylu w muzyce baroku
1/ styl koncertujący
- polichóralność wenecka i rzymska
- pojęcie concerto
- koncert wokalny w połowie wieku XVII
- koncert instrumentalny w epoce baroku
2/ stile antico i stile moderno
3/ style kościelny, kameralny i instrumentalny
4/ style narodowe: włoski, francuski, niemiecki, polski i inne
b) Retoryka muzyczna w epoce baroku
1/ podstawy teorii afektów w muzyce
2/ klasyfikacje figur retorycznych
3/ związek nauki o figurach z nauką o afektach
c) Problemy tonalności muzyki w epoce baroku
1/ system modalny około roku 1600
2/ etos tonacji
3/ problemy stroju muzycznego
Zagadnienia teoretyczne zostaną skonfrontowane z wybranymi dziełami muzycznymi, które będą przedmiotem szczegółowej analizy. W zależności od liczby studentów uczestniczących w zajęciach, analizowane będą następujące dzieła:
Vespro della Beatae Vergine Claudia Monteverdiego,
wybrane koncerty wokalne Heinricha Schütza,
wybrane kantaty i inne utwory Johanna Sebastiana Bacha
wybrane fragmenty z kompozycji Georga Friedricha Händla, Henry'ego Purcella i in.
W cyklu 2023Z:
Zajęcia będą miały charakter analityczny. Podjęta zostanie problematyka stylu (styl koncertujący, recytatywny i dramatyczny, style narodowe, stile antico i moderno itd.), nauki o afektach i retoryki muzycznej. Zagadnienia teoretyczne zostaną skonfrontowane z wybranymi dziełami muzycznymi, które będą przedmiotem szczegółowej analizy. Realizacja zajęć odbywać się będzie w dwóch fazach: |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia będą miały charakter analityczny. Podjęta zostanie problematyka stylu (styl koncertujący, recytatywny i dramatyczny, style narodowe, stile antico i moderno itd.), nauki o afektach i retoryki muzycznej. Zagadnienia teoretyczne zostaną skonfrontowane z wybranymi dziełami muzycznymi, które będą przedmiotem szczegółowej analizy. Realizacja zajęć odbywać się będzie w dwóch fazach: |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1/ Studenci zapoznają się z podstawowymi problemami analizy muzyki wokalno-instrumentalnej epoki baroku.
2/ Po zajęciach (wykładach) wprowadzających do zagadnień związanych z prezentacją podstawowych kwestii teoretycznych, takich m.in. jak cele i zadania, jakie sobie stawiali kompozytorzy epoki baroku; sposoby powiązania treści literackich z warstwą dźwiękową; symbolika muzyczna; retoryka muzyczna; faktura dzieła muzycznego; tonalność muzyki w epoce baroku, style muzyczne itp., otrzymują podstawową wiedzę do wykorzystania w praktyce analizy muzycznej.
3/ Studenci potrafią zastosować otrzymany aparat analityczny w praktyce; rozumieją jak identyfikować najważniejsze zadania analityczne w konfrontacji z zadanymi do analizy utworami; potrafią dostrzec wszystkie warstwy semantyczne dzieła wokalno-instrumentalnego, odczytać przesłanie symboliczne utworu itd.
4/ Studenci potrafią przedstawić wyniki swojej analizy w formie referatu oraz w formie pracy pisemnej.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny na zaliczenie jest przedstawienie analizy wybranego dzieła w formie ustnej (prezentacja podczas zajęć) i pisemnej (jako pracy zaliczeniowej).
Przedstawiona praca musi odpowiadać wymogom stawianym wobec tego typu prac na poziomie uniwersyteckim:
1/ praca powinna spełniać warunki formalne (poprzez zastosowanie właściwej edycji, umiejętność poprawnego formułowania myśli w języku polskim, prawidłowe stosowanie przypisów, prawidłowe posługiwanie się bibliografią, określenie źródeł muzycznych stanowiących podstawę analizy, prawidłową i estetyczną edycję przykładów nutowych itd.) .
2/ praca powinna spełniać warunki merytoryczne (poprzez treść adekwatną do zadania analitycznego, poprzez adekwatne do analizowanego dzieła zastosowanie metod analitycznych, poprzez właściwą analizę warstwy literackiej dzieła i właściwą analizę warstwy muzycznej, poprzez rozpatrywanie dzieła we właściwym mu kontekście historycznym i społecznym itd.).
3/ praca musi być oddana terminowo i w zasadzie nie powinna przekraczać 6 stron znormalizowanego maszynopisu.
Literatura
Manfred Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970;
Danuta Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998,
Szymon Paczkowski, Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku, Lublin 1998
Zygmunt M. Szweykowski (red.), Historia muzyki w XVII wieku, t.1-5, Kraków 2000-2007
Alfred Dürr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum. A. Teske, Lublin 2004;
Christoph Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczony, tłum. B. Świderska, Warszawa 2011.
Dodatkowa literatura (wybrane artykuły i rozdziały książek) będą podawane na poszczególnych zajęciach. Dodatkowa literatura do prac pisemnych będzie ustalana indywidualnie.
W cyklu 2023Z:
Danuta Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998. |
W cyklu 2024Z:
Danuta Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: