Życie codzienne II Rzeczypospolitej: przedmioty i obyczaje 3105-ZCKIO-KK
Druga Rzeczpospolita była krajem kontrastów. Główny
wyzwaniem odradzającego się państwa było zespolenie ziem
trzech dawnych zaborów różniących się pod względem
gospodarczym, społecznym i kulturowym. Mimo podjętych
prób nie udało się uniknąć podziałów. Zniszczenia wojenne,
bezrobocie, inflacja, ogromne rozwarstwienia społeczne,
wielokulturowość i wielonarodowość państwa wpływały na
różnorodność postaw ludzkich oraz kształt życia codziennego
jego obywateli.
Zajęcia mają charakter ogólnego wprowadzenia do historii
Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939). Skupiać się będą na
przedmiotach, obyczajach i życiu codziennym jej obywateli.
Konwersatorium będzie prowadzone w oparciu o wspólną
analizę różnego rodzaju źródeł wizualnych i pisanych (prasy,
literatury pięknej, reportaży, fotografii, karykatur, ego-
dokumentów, map, filmów). Uzupełnieniem pracy z
materiałem źródłowym będą opracowania związane z
tematyką poszczególnych zagadnień.
Zakres tematów:
1.Zajęcia wstępne: ustalenie listy uczestników, omówienie
poszczególnych tematów, form pracy (m.in. prezentacje
przygotowywane przez uczestniczki i uczestników zajęć),
źródeł i literatury.
2. Wprowadzenie do historii społecznej II RP oraz teoria
badań codzienności
3-4. Polska A: blaski i cienie wielkich miast
5. Żywot bezrobotnego: sztuka przetrwania doby wielkiego
kryzysu
6-7. “Polskie kolonie zaczynają się za Rembertowem”: oblicza
Polski B
8. Milion za kolonią: polskie ambicje kolonialne
9. „Żydzi na Madagaskar”: antysemityzm w II RP
10. “Piekło kobiet”: samotne macierzyństwo jako problem
społeczny
11. “Nie wyrzucaj odpadków!”: przetwarzanie surowców
wtórnych
12. Alkohol i tytoń: wrogowie moralności i oszczędności
13. Między przedmiotem a przyjacielem: zwierzęta w
międzywojennej Polsce
14. Flisakiem być: rzeka w perspektywie filmu “Ludzie
Wisły”
15. “Kochanek Wielkiej Niedźwiedzicy”: przemyt i życie
pogranicza
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W14 - Osoba uczestnicząca w konwersatorium nabywa
wiedzę zarówno o podstawowych pojęciach związanych z
historią społeczną w ogóle, jak o wybranych problemach i
procesach z historii społecznej Polski w XX wieku. Oprócz
zapoznania się z metodologią, terminologią, faktografią, czy
periodyzacją, osoba uczestnicząca będzie mogła rozpoznać
zależności między historią społeczną a polityczną,
gospodarczą, czy dziejami kultury.
K_W16 - Zdobędzie wiedzę i instrumentarium zarówno do
zrozumienia przeszłości, jak wielu procesów zachodzących
obecnie.
K_U05 – Zaprezentowane podczas konwersatorium źródła
pozwolą uczestnikom na udoskonalenie umiejętności krytyki
źródeł i pomoże w wykorzystaniu ich we własnych badaniach;
K_U07 – uczestnicy doskonalą umiejętność dyskusji,
merytorycznego argumentowania oraz sposobów prezentacji
wiedzy.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny uczestnika zajęć będą:
- obecność; osoby, które opuszczą (bez ważnego i
udokumentowanego powodu) więcej niż dwa spotkania mogą
nie zaliczyć zajęć.
- aktywność podczas zajęć (merytoryczny wkład w dyskusję
etc.).
- samodzielne przygotowanie i przedstawienie referatu lub
prezentacji na wskazany temat.
Literatura
Podstawowa literatura: lektury do poszczególnych tematów
zostaną podane podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: