Wstęp do technik i terminologii rzemiosła artystycznego i designu 3105-WDHSRDWE
Wykład poświęcony wybranym dziedzinom europejskiego
rzemiosła artystycznego i designu. W trakcie kolejnych zajęć
omówione zostaną przez pryzmat technik, materiałów i funkcji
zagadnienia z zakresu rzemiosła artystycznego i designu, m.in.
złotnictwa (w tym także biżuterii), meblarstwa, szkła, ceramiki
artystycznej (fajans, kamionka, porcelana), tkanin (tkanin
użytkowych i dekoracyjnych), haftów i koronek, ubiorów i
akcesoriów oraz opraw książkowych. Wśród poruszanych
zagadnień znajdą się także związki rzemiosła artystycznego z
innymi dziedzinami sztuki. Omówieniu poszczególnych typów
obiektów będą towarzyszyły podstawowe informacje dotyczące
oceny stanu zachowania i warunków ich przechowywania.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Po uczestniczeniu w cyklu wykładów student zna i
rozumie:
K_W02 zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną
dotyczącą rzemiosła artystycznego i designu, w szczególności w
zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków
przechowywania.
K_W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii
sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny.
K_W10 zna na terminologię z zakresu teorii i praktyki złotniczej
i ceramicznej, a także innych działów rzemiosła artystycznego i
designu.
K_W11 ma podstawową wiedzę o technikach i technologii
złotnictwa i ceramiki, a także innych działów rzemiosła
artystycznego i designu.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, składający się z dwóch części:
● testu wizualnego (slajdy do rozpoznania) – 60%
punktów;
● pytań otwartych i zamkniętych – 40% punktów.
Literatura
Literatura podstawowa:
Bender A., Tapiserie w dawnej Rzeczypospolitej, Lublin 2004.
Bhaskaran L., Design XX wieku: główne nurty i style we
współczesnym designie, Warszawa 2006.
Chruszczyńska J., Orlińska-Mianowska E., Tkaniny
dekoracyjne, Warszawa 2009.
Drahotová O., Szkło europejskie, Warszawa 1984.
Foot M., Bookbinders at work: their roles and methods, London
2006.
Gradowski M., Dawne złotnictwo: technika i terminologia,
Warszawa 1984.
Grzeluk I., Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 2000,
Biblioteka Kolekcjonera.
Janneau G., Encyklopedia sztuki dekoracyjnej, Warszawa 1978.
Kowecka E., Polska porcelana, Wrocław 1983.
Lhotka E.R., ABC of leather bookbinding: an illustrated manual
on traditional bookbinding, Londyn 2000.
Mańkowski T., Polskie tkaniny i hafty XVI–XVIII wieku,
Wrocław 1954.
Miller L.E., Lafuente A.C. (red.), Silk, fibre, fabric and fashion,
London – New York 2021.
Morant H. de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do
współczesności, Warszawa 1983.
Polak A., Szkło i jego historia, Warszawa 1981.
Rada P., Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa 1993.
Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne: czasy nowożytne,
Warszawa 1984.
———, Dzieje złotnictwa w Polsce, Warszawa 1993.
———, Polskie rzemiosło artystyczne: średniowiecze,
Warszawa 2000.
Sieradzka A., Tysiąc lat ubiorów w Polsce, Warszawa 2007.
Shelley M. (red.), The Care and Handling of Art Objects:
Practices in The Metropolitan Museum of Art (revised edition,
2019), New York 2019.
Szelegejd B., Wyrafinowany urok białej porcelany. Wilanowska
kolekcja biskwitów, Warszawa 2006.
Szelegejd B., Czerwona i czarna kamionka oraz jej
naśladownictwa w zbiorach wilanowskich, Warszawa 2013.
Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. 3 Rzemiosło
artystyczne, Warszawa 1990.
Broszury z serii „Ochrona Zabytków”,
https://nimoz.pl/dzialalnosc/wydawnictwa/seria-ochrona-
zbiorow.
Literatura uzupełniająca:
Betlejewska C., Meble gdańskie od XVI do XIX wieku,
Warszawa 2001.
Chrościcki L., Porcelana - znaki wytwórni europejskich,
Warszawa 1991.
Ciechańska M., Papierowe obicia ścienne w pałacu w
Wilanowie: studium portretowe ; historia, technologia i
konserwacja, Warszawa 2010.
Daranowska-Łukaszewska J., Dworzak A., Betlej A (red.),
Ornament i dekoracja dzieła sztuki: studia z historii sztuki,
Warszawa 2015.
Hryszko H., Kwaśnik-Gliwińska A., Stachurska M. (red.),
Tekstylia w zbiorach sakralnych. Inwentaryzacja – konserwacja
– przechowywanie, Warszawa 2013.
Huml I., Polska sztuka stosowana XX wieku, Warszawa 1978.
———, Sztuka przedmiotu – przedmiot sztuki, Warszawa 2003.
Kjellberg P., Historia mebli europejskich: od średniowiecza do
współczesności ze szczególnym uwzględnieniem wzorów
francuskich, Warszawa 2014.
Kopplin M., Chinois Drezdeńska sztuka lakiernicza w Pałacu
Wilanowskim, Warszawa 2006.
Kostrzyńska-Miłosz A., Polskie meble 1918–1939: forma,
funkcja, technika, Warszawa 2005.
———, Polskie meble 1945–1970. Idee i rzeczywistość,
Warszawa 2021.
Krupa N. (red.), Tkaniny zabytkowe z okresu od XV do XVII
wieku ze zbiorów krakowskich kościołów i klasztorów, t. 1,
Tkaniny z XV i XVI wieku, Kraków 2021.
Michałowska M., Słownik terminologiczny włókiennictwa,
Warszawa 1995, Biblioteka muzealnictwa i ochrony zabytków t.
92.
Molenda-Berkowicz M., Splendide vestitus: o znaczeniu
ubiorów na królewskim dworze Jagiellonów w latach 1447-
1572, Kraków 2012.
Moskal K., Hafty krakowskie do połowy wieku XV i ich twórcy,
Kraków 2021.
Nowacki D., Piwocka M., Szewczyk-Prokurat D., Wlaźnik A.
(red.), Rządzić i olśniewać: klejnoty i jubilerstwo w Polsce w
XVI i XVII wieku: eseje, Warszawa 2019.
Pese C., Peters U. (oprac.), Wierzbicki R. (tłum.), Swirida D.H.
(red. wersji pol.), Idea Thoneta: meble z drewna giętego i rur
stalowych, Norymberga 1989.
Regulska G., Gotyckie złotnictwo w Polsce, Warszawa 2015.
Ślesiński W., Fałszerstwa rzemiosła artystycznego, Wrocław
1994.
Tomaszewski J., Oprawy haftowane i tekstylne z XVI-XIX
wieku w zbiorach polskich, Warszawa 2013.
Turnau I., Moda i technika włókiennicza w Europie od XVI do
XVIII wieku, Wrocław 1984.
Wagner A., Superekslibris polski: studium o kulturze
bibliofilskiej i sztuce od średniowiecza do połowy XVII wieku,
Toruń 2016.
Wilson T., Maiolica: Italian Renaissance Ceramics in the
Metropolitan Museum of Art, Metropolitan Museum of Art
2016.
Zamrzycka J., Introligatorzy toruńscy od XV do XVI/XVII
wieku: typologia cech warsztatowych, Toruń 2014.
Zasławska D., Chinoiserie w Wilanowie: studium z dziejów
nowożytnej recepcji mody chińskiej w Polsce, Warszawa 2008,
Artystyczny Orient 8.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: