Sztuka w Królewstwie Węgierskim 3105-SZWKW-WE
Wykład ma na celu przedstawienie zjawisk w sztuce królestwa,
którego obszar w średniowieczu obejmował regiony
historyczne, należące dziś do kilku państw
środkowoeuropejskich. Z tego powodu w krąg zainteresowania
będą wchodziły zabytki przetrwałe w wielu krajach, poza
dzisiejszymi Węgrami min. na Słowacji, w Rumunii, Austrii,
Słowenii i Chorwacji.
Granice czasowe omawianych zjawisk wyznaczają z jednej
strony pierwsze zwiastuny sztuki gotyckiej w rzeźbie węgierskiej
na pocz. XIV w., z drugiej zaś koniec epoki ołtarzy skrzydłowych,
zachowujących w niektórych przypadkach gotyckie cechy
stylowe aż do połowy XVI wieku.
Zagadnienia wokół sztuki Węgier nie będą rozpatrywane w
oderwaniu od innych środowisk artystycznych ówczesnej
Europy. Będą one ukazane na tle relacji artystycznych ze sztuką
krajów Rzeszy Niemieckiej, Francji, Italii a w pewnych
przypadkach także Bizancjum.
Poza artystycznymi zostaną uwzględnione także
uwarunkowania historyczne, kulturowe i ekonomiczne, mające
wpływ na kształtowanie się sztuki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania
oraz umiejętność wyciągania wniosków z przeprowadzonej
analizy dzieła sztuki;
K_U12: ma umiejętności językowe w zakresie wykorzystania
literatury naukowej w dziedzinie historii sztuki, zgodnie z
wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego
Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
K_W02: zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną
dotyczącą dzieł sztuki gotyckiej, w szczególności w zakresie
technik, materiałów, funkcji, datowania;
K_W03: ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii
sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię badań nad
sztuką Węgier w średniowieczu i w okresie
wczesnonowożytnym;
K_W04: ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu
dziejów sztuki Królestwa Węgierskiego w ujęciu
chronologicznym lat 1300-1550 w zakresie najważniejszych
artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk;
K_W17: zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i
aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania
konkretnego dzieła powstałego w środowiskach artystycznych
Królestwa Węgierskiego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie eseju na temat podany przez
prowadzącego.
Literatura
Gotika, Dejiny slovenského výtvarného umenia, Ed. D. Buran et
al., Bratislava 2003;
- Matthias Corvinus, the King. Tradition and Renewal in the
Hungarian Royal Court, 1458-1490, Ed. P. Farbaky et al.,
Budapest 2008;
- E. Marosi, Die Anfänge der Gotik in Ungarn. Esztergom in der
Kunst des 12.-13. Jahrhunderts, Budapest 1984;
- E. Marosi, Zur Problematik der polnisch-ungarischen
kunsthistorischen Beziehungen im Mittelalter, [w:] Stan badań
nad związkami artystycznymi polsko-czesko-słowacko-
węgierskimi, Ed. L. Kalinowski et al., Kraków 1981, s. 29-41
[Seminaria Niedzickie 1];
The Art of Medieval Hungary, ed. Xavier Barral i Altet, Pál Lővei,
Vinni Lucherini, Imre Takács, Roma 2018.
Literatura dodatkowa: S. A. Sroka, Średniowieczny Bardiów i
jego kontakty z Małopolską, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: