Spotkania z obrazami 3105-SZO-K
Przedmiotem zajęć jest szczegółowa analiza wybranych
obrazów wg przedstawionych poniżej zagadnień. Zajęcia
odbywają się w Galerii Sztuki Dawnej MNW.
Wybrane zagadnienia do analizy języka malarskiego (GB):
kompozycja przestrzenna obrazu (m.in. zagadnienie
różnych perspektyw malarskich i innych metod
budowania wrażenia głębi, o ile jest ona w obrazie
założona);
światło w malarstwie (źródła i kierunki światła i jego
charakter, np. rozproszone, odbite, inne), modelunek
światłocieniowy i jego rodzaje; światło jako nośnik
znaczenia;
kolor i walor, konwencje barwne, refleksy barwne,
barwa a światło, kolor a budowanie głębi, kolor jako
nośnik znaczenia, elementy psychologii i fizjologii
koloru; obrazy monochromatyczne;
faktura powierzchni obrazu (szorstkość i gładkość,
faktura jako element budowania iluzji głębi, dukt
pędzla, gest malarski jako element budowania ekspresji,
ale też personalizowania stylu);
triki optyczne (anamorfozy, skróty perspektywiczne,
skrzynki perspektywiczne, camera obscura i jej
zastosowanie w malarstwie);
dodatkowe sposoby na osiągnięcie iluzji malarskiej
(obramienie obrazu, gatunek trompe l’oeil, motyw
kotary i inne);
zagadnienie oryginalnej i wtórnej koncepcji
prezentowania malowideł (obraz a rama, oświetlenie
wnętrza, kąt i wysokość zawieszenia obrazów, dystans
przeznaczony do oglądania, inne).
Zagadnienia dodatkowe:
dawne i dzisiejsze kryteria oceny jakości dzieł sztuki;
rozpoznawanie starych i nowych interwencji
konserwatorskich w obrazach;
Wybrane zagadnienia omawiane w trakcie analizowania
budowy narracji w obrazie (AJC):
rozpoznanie tematu ikonograficznego i jego
pochodzenia;
porównanie narracji w źródle literackim ze sposobem
poprowadzenia opowieści w obrazie;
analiza kompozycji pod kątem ukazanej przestrzeni,
rozmieszczenia i ustawienia postaci oraz doboru
strojów, w których zostały ukazane;
dramaturgia w kompozycji;
stosowanie idealizacji lub realizmu jako narzędzi
narracji;
różnice w budowaniu narracji w zależności od okresu
historycznego, w którym powstało dzieło;
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01; K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W16; K_W17;
K_U01; K_U03; K_U04; K_U06; K_U07; K_U010; K_U011;
K_1U012; K_U13
Kryteria oceniania
Samodzielna, porównawcza analiza wybranej pary obrazów
oraz aktywność na zajęciach.
Literatura
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Warszawa 2013
H. Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia
obrazowego, Warszawa 1981
H. Grootenboer, The Rhetoric of Perspective. Realism and
Illusionismus in 17 th Centurie Still Life Painting, Chicago 2005
E. Panofsky, Perspektywa jako forma symboliczna, Warszawa
2008
M. Rzepińska, Historia koloru, Warszawa 2015 (i inne wydania)
Laura J. Snyder, Eye of the beholder : Johannes Vermeer, Antoni
van Leeuwenhoek, and the reinvention of seeing, New York
2015
Scientific Examination for the Investigation of Paintings, red. D.
Pinna, M. Galeotti, R. Mazzeo, Firenze 2009
Philip Steadman, Vermeer’s camera : uncovering the truth
behind the masterpieces, Oxford 2001
A. Ziemba, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej
1580-1660, Warszawa 2005
Katalogi wystaw:
Deception and Illusion. Five Centuries of Trompe l’oeil Painting,
kat. wyst. Washington Gallery of Art, Washington 2002
Gods, Saints and Heroes. Dutch Painting in the Age of
Rembrandt, kat. wyst. The National Gallery of Art, Washington
D.C., The Detroit Institute of Art, Detroit, Rijksmuseum
Amsterdam, Washington-Detroit-Amsterdam 1980-1981
Konfrontacje. Inspiracje. Spotkania. Arcydzieła malarstwa
europejskiego z muzeów amerykańskich i polskich, kat. wyst.
Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2003
Painted Illusion: the Art of Cornelis Gijsbrechts, kat. wyst.
London 2000
Rubens, van Dyck, Jordaens. Malarstwo flamandzkie doby
Rubensa, van Dycka i Jordaensa 1608-1678, kat. wyst. Muzeum
Narodowe w Warszawie, Warszawa 2007
Sztuka cenniejsza niż złoto. Obrazy, rysunki i ryciny dawnych
mistrzów europejskich ze zbiorów polskich/ exh.cat. Muzeum
Narodowe w Warszawie”, kat. wyst. Muzeum Narodowe w
Warszawie, Warszawa 1999
Transalpinum. Od Giorgiona i Dürera do Tycjana i Rubensa, kat.
wyst. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004
Trompe l’oeil. The Art of Illusion, kat. wyst. Musee Jacquemart-
Andre, Paris 2016
oraz szczegółowe opracowania i artykuły na temat konkretnych
problemów artystycznych wskazane przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: