Sztuka kobiet, sztuka dla kobiet, sztuka o kobietach 3105-SZK-K
Podczas zajęć przeznaczonych dla osób na wczesnych etapach
studiów w dziedzinie historii sztuki zarysowany zostanie
problem badawczy, jakim jest rola kobiet w sztuce dawnej (do
połowy XVIII wieku). Wieloaspektowe ujęcie zagadnienia – od
twórczości kobiet, przez mecenat, po przedstawianie kobiet w
sztuce – pozwoli uczestnikom konwersatorium zapoznać się ze
sposobami podjęcia tematu przez badaczy sztuki dawnej.
Podczas kilkorga zajęć wprowadzających przedstawione zostaną
elementy metodologii badań feministycznych, refleksja nad
miejscem artystek w dziejach sztuki i historii sztuki jako
dyscypliny naukowej, a także omówione przykłady artystek,
zleceniodawczyń i motywów ikonograficznych z kobietami w
roli głównej. Podczas zajęć analizowane będą teksty teoretyczne
i artykuły naukowe wprowadzające w tematykę (głównie w
języku angielskim).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci:
K_W02 znają podstawową terminologię historyczno-artystyczną
dotyczącą dzieł sztuki, w
szczególności w zakresie feministycznej metodologii badań;
K_W04 mają uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu
historii sztuki w perspektywie feministycznej;
K_W05 mają podstawową wiedzę o głównych kierunkach
rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej
historii sztuki dotyczących roli kobiet;
K_W16 mają podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki
z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia,
wiedza o kulturze, religii i literaturze;
K_W17 znają i rozumieją podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i
aktualnej historii sztuki i potrafią je dostosować do badania
konkretnego dzieła;
K_U01 potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne
źródła i sposoby;
K_U03 potrafią posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi, paradygmatami
badawczymi i pojęciami historii sztuki dotyczącymi roli kobiet
w dziejach sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych;
K_U04 potrafią rozpoznać i przeprowadzić krytyczną analizę i
interpretację dzieł z zastosowaniem osiągnięć feministycznaj
historii sztuki, w celu określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym;
K_U06 umieją samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać
umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna
naukowego;
K_U07 posiadają umiejętność merytorycznego argumentowania
z wykorzystaniem poglądów
różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz
umiejętność wyciągania
wniosków;
K_U011 posiadają umiejętność przygotowania wystąpień
ustnych w języku polskim,
dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem
podstawowych ujęć
teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł;
K_U13 potrafią współdziałać i pracować w grupie, przyjmując
w niej różne role.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć będzie przygotowanie krótkiej
pracy pisemnej. Ocenie podlegać będzie również obecność i
aktywność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności).
Literatura
Wybrana literatura (lektury na kolejne zajęcia będą udostępniane
uczestnikom):
J. Anderson, Rewriting the History of Art Patronage,
„Renaissance Studies” 10, nr 2, 1996, s. 129–38.
N. Broude, M.D. Garrard, The Expanding Discourse: Feminism
and Art History, Oxford 1992.
J.K. Dabbs (ed.), Life Stories of Women Artists, 1550–1800: An
Anthology, Ashgate, 2009.
J. Gajdošová, M. Reeves, Medieval Women: Subject & Makers
of Art, London 2021.
T.L. Jones (ed.), Women Artists in the Early Modern Courts of
Europe c. 1450–1700, Amsterdam 2021.
E.A. Kaplan, Is the Gaze Male?, [w:] Powers of Desire: The
Politics of Sexuality, ed by. A. Snitow, C. Stansell, S.
Thompson, New York 1983, s. 309–328.
L. Nead, The Female Nude: Art, Obscenity and Sexuality,
London 1992.
L. Nochlin, Why Have There Been No Great Women Artists?,
„ARTnews” 69, nr 9, 1971, s. 22–39, 67–71.
P. Oczko, Miniaturowe światy. Historia domków dla lalek,
Warszawa 2021.
A. Pearson, Images of Women, [w:] The Ashgate Research
Companion to Women and Gender in Early Modern Europe, ed
by. A. Poska, J. Couchman, K. McIver, Farnham-Burlington
2012, s. 489–508.
A.W.B. Randolph, Gendering the Period Eye: ‘Deschi da parto’
and Renaissance Visual Culture, „Art History” 27, nr 4, 2004, s.
538–562.
S. Solum, Attributing Influence: The Problem of Female
Patronage in Fifteenth-Century Florence, „The Art Bulletin” 90,
nr 1, 2008, s. 76–100.
E. Sutton (ed.), Women Artists and Patrons in the Netherlands,
1500–1700, Amsterdam 2019.
J.M. Wood, Breaking the Silence: The Poor Clares and the
Visual Arts in Fifteenth-Century Italy, „Renaissance Quarterly”
48, nr 2, 1995, s. 262–286.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: