Szkoły humanistyki XX w. 3105-SZHS-K
W trakcie zajęć omawiane będą wybrane nurty, pojęcia i
zagadnienia, które odegrały szczególnie istotną rolę w
kształtowaniu się współczesnej humanistyki, od jej
narodzin pod koniec XIX wieku, po ostatnie dekady.
Zajęcia będą okazją do tego, aby uczestnicy_czki przyjrzeli
się przez pryzmat tekstów wybranym teoriom, które są
kluczowe dla współczesnej refleksji o kulturze
prowadzonych na gruncie różnych dyscyplin
humanistycznych i społecznych, i które – jako takie –
stanowią istotny punkt odniesienia dla badań
prowadzonych na gruncie historii sztuki przez cały wiek
XX. W trakcie zajęć przyjrzymy się takim nurtom jak
strukturalizm i dekonstrukcjonizm, takim pojęciom jak
dyskurs, ideologia, narracja, rozumienie i takim
zagadnieniom jak prawa w kulturze, obiektywność
poznania, pamięć kulturowa, relacja kultura/natura.
Zajęcia będą tak skonstruowane – i tak też będą dobrane
lektury – aby jedno zagadnienie było omawiane na jednym
spotkaniu. Zgodnie z charakter zajęć (konwersatorium)
akcent zostanie położony na interakcję z
uczestnika_czkami, wymagającą od nich znajomości
tekstów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent_ka:
K2_W01 ma pogłębioną wiedzę o specyfice
przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki w
kontekście współczesnej humanistyki, którą to wiedzę jest
w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności
profesjonalnej
K2_W03 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę,
obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu
wybranych nurtów humanistyki współczesnej
K2_W05 ma szczegółową wiedzę o współczesnych
dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane
obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych,
właściwych dla współczesnej humanistyki
Absolwent_ka potrafi:
K2_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować
i integrować informacje z zakresu wybranych
współczesnych nurtów humanistyki z wykorzystaniem
różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie
krytyczne sądy
K2_U03 integrować wiedzę z różnych dyscyplin
humanistycznych oraz zastosować ją w nietypowych
sytuacjach profesjonalnych
K2_U05 stosować umiejętność merytorycznego
argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów
oraz poglądów innych autorów, samodzielnego
formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz
tworzenia syntetycznych podsumowań
K2_U06 stosować umiejętność formułowania opinii
krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy
naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji
opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych
mediach
K2_U12 świadomie stosować swoją wiedzę z zakresu
humanistyki i umiejętności warsztatowych oraz rozumie
potrzebę pogłębiania ich przez całe życie
K2_U14 samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać
umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne
działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania
własną karierą zawodową
Absolwent_ka jest gotów_owa do:
K2_K04 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania
dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie
konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy
historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii
sztuki
K2_K05 systematycznego uczestnictwa w życiu
kulturalnym, interesowania się aktualnymi wydarzeniami
kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu
artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce
Kryteria oceniania
- aktywność
- składanie notatek z omawianych lektur
Literatura
Szczegółowa literatura zostanie podana na pierwszych
zajęciach; funkcję podręcznika będą pełnić następujące
opracowania:
- D. Bachmann-Medick, Cultural turns: nowe kierunki w
naukach o kulturze, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa
2012.
- Ch. Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka,
tłum. A. Sadza, Kraków 2005
- T. Benton, I. Craib, Filozofia nauk społecznych: od
pozytywizmu do postmodernizmu, Wrocław 2003
- A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX w.,
Kraków 2006
- J. Lechte, Panorama współczesnej myśli humanistycznej,
tłum. T. Baszniak, Warszawa 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: