Seminarium wyższe prof. J. Kochanowski 3105-SEMWYZJK
Seminarium w dużej mierze czerpie z doświadczeń prowadzonego przez kilkanaście lat w Instytucie Historycznym UW (wspólnie z prof. Włodzimierzem Borodziejem) seminarium Historia Warszawy w XX w. na tle historii Polski i powszechnej, które ewoluowało od tradycyjnej historii miejskiej do szerokiego spojrzenia kulturowego.
Punktem ciężkości proponowanego seminarium jest szeroko rozumiana historia kultury w całym XX wieku (mile widziane osoby zajmujące się zarówno ostatnimi dekadami XIX stulecia, jak i XXI w.) na tle społecznym, politycznym, gospodarczym etc. dziejów Polski i powszechnych. Na seminarium powstawały (i powstają) prace o bardzo szerokim wachlarzu tematycznym, od analizy źródeł wizualnych (np. karykatur, fotografii), przez różne aspekty badań nad pamięcią zbiorową i polityką historyczną, po problemy związane z szeroko rozumiana codziennością. Chciałbym utrzymać ten zakres tematyczny, poszerzając jednocześnie udział tematów związanych z przestrzenią publiczną/krajobrazem kulturowym i kulturami wizualnymi.
Lista tematów zajęć zostanie uzgodniona na początku semestru zimowego, kiedy będzie już znany skład seminarium. Zazwyczaj ok. mniej niż połowa zajęć polega na prezentacji założeń prac licencjackich i magisterskich (także tych przygotowywanych na innych seminariach) oraz dyskusji nad nimi. Pozostała część zajęć będzie polegała na analizie różnorodnych źródeł (prasowych, filmowych, ikonografii etc.), dyskusji o lekturach etc. W każdym semestrze dwa-trzy seminaria będą się odbywały poza UW (wystawy, analiza przestrzeni publicznej etc.). Przewidywane są także spotkania z interesującymi gośćmi spoza UW, także z zagranicy (w semestrze zimowym 2021/22 planowane są spotkania z prof. Piotrem Kordubą z UAM oraz specjalistą od „fonografii historycznej” dr. Michałem Pieńkowskim.
Metody dydaktyczne:
- Dyskusja nad referatami/fragmentami prac przygotowanymi przez studentów;
- analiza tekstów źródłowych i źródeł ikonograficznych (prasa, dzienniki i wspomnienia, epistolografia, fotografia, karykatura, fotografia, film) oraz dyskusja o możliwościach interpretacji rozmaitych rodzajów źródeł;
- zróżnicowane środki i metody audiowizualne (np. projekcje filmów, prezentacje multimedialne) przygotowywane zarówno przez prowadzącego, jak uczestników zajęć).
- wykorzystanie oral history do badań nad szeroko rozumianą historia kultury.
W optymalnym wypadku rola prowadzącego ogranicza się do moderatora/ komentatora.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Podstawowym efektem udziału w zajęciach jest oczywiście przygotowanie i doprowadzenie do obrony pracy dyplomowej.
Studenci powinni w wyniku udziału w seminarium zrozumieć/nabyć:
- wiedzę o najważniejszych faktach i osobach związanych z historią kultury/ Polski/ powszechną w XX wieku;
- wiedzę o procesach historycznych, kulturowych i społecznych;
- umiejętność analizy i krytyki różnorodnych źródeł (pisane, ego-dokumenty, ikonografia, film, urbanistyka i architektura, źródła wywołane);
- zrozumienie podstawowych metod analizy i interpretacji procesów historycznych.
- zrozumienie różnorodnych powiązań między różnymi rodzajami aktywności społecznej: politycznymi, kulturowymi, ekonomicznymi.
Uczestnicy zajęć w zakresie wiedzy:
K2_W04 zdobędą uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki i historii kultury;
K2_W06 zgromadzą pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki i historią kultury, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
K2_W07 poznają zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych;
W zakresie umiejętności studenci:
K2_U01 – będą sprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki i historii kultury z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;
K2_U03 – będą potrafili integrować wiedzę z różnych dyscyplin i zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
K2_U06 - zdobędą umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach;
W zakresie kompetencji społecznych studenci:
K2_K01 – będą zdolni do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
K2_K05 – będą systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, interesowania się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w kulturze i sztuce.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia seminarium jest obecność na zajęciach i aktywność (udział w dyskusji; przygotowanie i wygłoszenie referatów i prezentacji).
Literatura
Zależnie do tematów, których lista uzgadniana jest w trakcie pierwszych tygodni zajęć (vide wyżej) i która w znacznej mierze stara się uwzględnić zainteresowania oraz życzenia uczestników
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: