Seminarium wyższe prof. Świtek 3105-SEMWYGS
Zakres obszarów badawczych obejmuje sztukę i
architekturę od połowy XVIII wieku do początku XXI
wieku, w tym związki między teorią i praktyką sztuk
wizualnych a architekturą, dzieje myśli o sztuce, nową
muzeologię, historię instytucji kultury, historię wystaw
artystycznych, nowoczesną i współczesną krytykę
artystyczną, współczesną kulturę wizualną,
metodologię historii sztuki. Szczegółowe tematy
realizowane w ramach seminarium są uzależnione od
zainteresowań badawczych uczestników.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia (według obowiązującej tabeli
symboli efektów uczenia się dla programu studiów,
historia sztuki):
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K2_W04 – „ma uporządkowaną, pogłębioną,
prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z
zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych,
właściwych dla historii sztuki”;
K2_W06 – „ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i
dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki,
pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych
dla kilku dyscyplin naukowych”;
K2_W07 – „zna i rozumie zaawansowane metody
analizy, interpretacji, wartościowania i
problematyzowania różnych wytworów kultury,
właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół
badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin
naukowych, właściwych dla historii sztuki”.
Umiejętności: absolwent potrafi
K2_U01 – „wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i integrować informacje z zakresu
historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz
formułować na tej podstawie krytyczne sądy”;
K2_U02 – „wykorzystywać pogłębione umiejętności
badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów,
syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i
konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i
prezentację wyników, pozwalające na oryginalne
rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla
historii sztuki”;
K2_U03 – „integrować wiedzę z różnych dyscyplin w
zakresie historii sztuki oraz zastosować ją w
nietypowych sytuacjach profesjonalnych”;
K2_U04 – „przeprowadzić krytyczną analizę i
interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując
oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia
historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń,
oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie
historyczno-kulturowym”;
K2_U05 – „stosować umiejętność merytorycznego
argumentowania, z wykorzystaniem własnych
poglądów oraz poglądów innych autorów,
samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych
wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych
podsumowań”;
K2_U06 – „stosować umiejętność formułowania opinii
krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy
naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji
opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych
mediach”;
K2_U07 – „potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem
różnych kanałów i technik informacyjno-
komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii
sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz
niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a
także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz
wytworach kultury i jej instytucjach”;
K2_U08 – „stosować pogłębioną umiejętność
przygotowania różnych prac pisemnych w języku
polskim i języku obcym uznawanym za podstawowy dla
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla
historii sztuki”;
K2_U09 – „stosować pogłębioną umiejętność
przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i
języku obcym, w zakresie historii sztuki lub w obszarze
leżącym na pograniczu pokrewnych dyscyplin
naukowych”;
K2_U11 – „stosować umiejętność zróżnicowanego
wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i
pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i
umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z
wykorzystaniem technologii informacyjnej”;
K2_U12 – „świadomie stosować swoją wiedzę z zakresu
historii sztuki i umiejętności warsztatowych oraz
rozumie potrzebę pogłębiania ich przez całe życie;
potrafi inspirować i organizować proces uczenia się
innych osób”;
K2_U13 – „potrafi współdziałać i pracować w grupie,
przyjmując w niej różne role, planować własne
przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad
realizacją zadań zbiorowych”;
K2_U14 – „umie samodzielnie zdobywać wiedzę i
poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować
autonomiczne działania zmierzające do rozwijania
zdolności i kierowania własną karierą zawodową”.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K2_K01 – „odpowiedniego określenia priorytetów
służących realizacji określonego przez siebie lub innych
zadania”;
K2_K02 – „aktywnego uczestniczenia w działaniach na
rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu,
kraju, Europy i świata”;
K2_K03 – „przekuwania projektów w profesjonalne
działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub
wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i
działając na rzecz dobra wspólnego”;
K2_K04 – „prawidłowego identyfikowania i
rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem
zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm
etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji
wiedzy z zakresu historii sztuki”;
K2_K05 – „systematycznego uczestnictwa w życiu
kulturalnym, interesowania się aktualnymi
wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami
wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce”.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminarium wyższego
(dodatkowego) jest:
1. złożenie pracy seminaryjnej rocznej w formie
pisemnej;
2. przedstawienie konspektu pracy oraz stanu badań
(semestr zimowy);
3. przedstawienie pracy w formie referatu na zajęciach
(semestr letni);
4. obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie
nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze).
Kryteria oceny pracy seminaryjnej są tożsame z
kryteriami obowiązującymi w tym zakresie na
Uniwersytecie Warszawskim (spisane w formularzu
recenzyjnym Archiwum Prac Dyplomowych):
1. kryteria merytoryczne (zakres tematu, oryginalność
wniosków, wykorzystanie źródeł archiwalnych,
odpowiednio dobrana bibliografia);
2. kryteria formalne (zgodność tytułu z treścią,
przejrzysty układ pracy, poprawnie sporządzone
odnośniki, umieszczenie spisu treści,
bibliografii, spisu ilustracji oraz ich źródeł);
3. kryteria poprawności językowej (stylistyczne,
gramatyczne, ortograficzne).
Literatura
Bibliografia opracowywana indywidualnie dla każdego
uczestnika seminarium w zależności od tematu pracy
seminaryjnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: