Seminarium licencjackie podstawowe dr J. Balisz-Schmelz 3105-SEMLICJB
Seminarium skierowane jest do osób zainteresowanych sztuką i kulturą współczesną, zwłaszcza w jej ujęciu społeczno-politycznym.
Podczas kolejnych spotkań Studenci i Studentki zapoznają się z warsztatem niezbędnym do pisania prac pisemnych (kwerendy biblioteczne, archiwalne oraz w sieci, wizyty w muzeach bądź galeriach, wywiady pogłębione), nabędą umiejętność właściwego formułowania problemu badawczego, stawiania głównych tez oraz wyboru ramy metodologicznej, a następnie porządkowania materiału, ustalania struktury pracy i prowadzenia w niej logicznej i merytorycznej argumentacji.
Kolejne etapy oraz wyniki badań prezentowane będą przez Uczestników i Uczestniczki na poszczególnych spotkaniach i wspólnie dyskutowane, co ma pomóc w ich weryfikacji, a także w poszerzaniu bądź wskazywaniu dodatkowych kontekstów i rozwiązywaniu ewentualnych problemów, na jakie Autor / Autorka napotka w trakcie pracy.
W ramach seminarium będziemy również krytycznie omawiać aktualne wydarzenia artystyczne oraz zapoznawać się z fragmentami najnowszych publikacji z zakresu historii sztuki i kultury.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student / studentka:
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki współczesnej w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki współczesnej, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny
K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki współczesnej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk
K_W05 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki współczesnej
K_W17 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki współczesnej, stosowane w aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby
K_U02 posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę
problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii
sztuki współczesnej
K_U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki współczesnej w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U04 potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki współczesnej (pod względem techniki, tematu,
typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne
K_U06 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U07 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury współczesnej oraz umiejętność krytycznego wyciągania wniosków
K_U13 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K03 potrafi przekuwać projekty w konkretne działania o charakterze badawczym
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach, złożenie do końca semestru pracy pisemnej poprzedzone wygłoszeniem referatu.
Literatura
W zależności od problemów / tematów, które będą się wyłaniać podczas bieżących dyskusji oraz zainteresowań badawczych uczestniczek i uczestników zajęć.
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. D. Kruszewska, M. Kruszewski, Warszawa 2007.
H. S. Becker, Warsztat pisarski badacza, tłum. P. Tomanek, Warszawa 2020.
R. Zenderowski, Technika pisania prac magisterskich i licencjackich: krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: