Seminarium licencjackie dodatkowe dr M. Czekanowska-Gutman 3105-SELICDMCZG
Przedmiotem rozważań na seminarium będą rozmaite
aspekty sztuki i krytyki artystycznej nowoczesnej,
powszechnej i polskiej w okresie od końca XIX w. do lat 60.
XX w. ze szczególnym uwzględnieniem twórczości artystów
pochodzenia żydowskiego, w powiązaniu z szerszymi
zjawiskami kulturowymi.
Zaproponowane przez Studentów/Studentki lub
zasugerowane przez prowadzącą zagadnienia odmienne od
tematyki przygotowywanej pracy licencjackiej staną się
punktem wyjścia do stworzenia referatu, a następnie
pisemnej pracy. Zajęcia mają na celu zaznajomić
Studentów/Studentki z zagadnieniem samodzielnego
przygotowania pisemnych prac naukowych, jak również
wystąpień ustnych z zakresu sztuki nowoczesnej, z
naciskiem na właściwy dobór pytań badawczych i
metodologii, a także zebranie i analizę materiałów w pracy
pisemnej. Szczegółowy program zajęć będzie kształtowany
na bieżąco w zależności od liczby uczestników i ich
zainteresowań.
W ramach seminarium planowane są również wizyty w
muzeach, dyskusje na temat poszczególnych wystaw
czasowych i stałych oraz analiza wybranych publikacji na
temat sztuki nowoczesnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka:
K_W01– „ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu
historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice
przedmiotowej i metodologicznej”;
K_W03 – „ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
historii sztuki nowoczesnej, obejmującą dzieje, teorię i
metodologię dyscypliny”;
K_W04 – „ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii
sztuki nowoczesnej w ujęciu chronologicznym, tematycznym
i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych
kierunków, ruchów, tendencji, środowisk”;
K_W05 – „ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach
rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie
historii sztuki nowoczesnej”;
K_W07 – „zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i
aktualnej historii sztuki i będą potrafili je dostosować do
badania konkretnego dzieła”;
Umiejętności
Student/Studentka:
K_U01 – „potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne
źródła”;
K_U02 – „posiada podstawowe umiejętności badawcze,
obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych,
dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i
prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie
problemów w zakresie historii sztuki”;
K_U03 – „potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami
historii sztuki nowoczesnej w typowych sytuacjach
profesjonalnych”;
K_U04 – „potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki
(pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii,
stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich
krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych
metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania
społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
będą umieli opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i
wartościując zjawiska oraz problemy szczególnie istotne”;
K_U06 – „umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać
umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna
naukowego”;
K_U07 – „posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność
wyciągania wniosków”;
K_U10- „posiada umiejętność przygotowywania typowych
prac w języku polskim, dotyczących zagadnień
szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych oraz innych źródeł”;
K_U11 – „posiada umiejętność przygotowania wystąpień
ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień
szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł”;
W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka:
K_K01 - „potrafi odpowiednio określić priorytety służące
realizacji zadań, określonych przez siebie i innych”;
K_K03 - ” potrafi przekuwać projekty w konkretne działania
o charakterze badawczym, muzealniczym lub
wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i
działając na rzecz dobra wspólnego”;
K_K04 - „prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy
związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora,
edukatora historii sztuki, animatora kultury, recenzenta
wystaw)”;
K_K05 - „uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z
różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy,
instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami,
kuratorami, kustoszami i konserwatorami)”
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie udziału w zajęciach oraz pracy
pisemnej
Literatura
Anne D’Alleva, Metody i teorie historii sztuki. Jak czytać…,
przeł. Eleonora Jedlińska, Jakub Jedliński, Universitas,
Kraków 2012.
Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla
humanistów, przeł. Grażyna Jurkowlaniec, Wydawnictwo
Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
The Art of Art History. A Critical Anthology, red. Donald
Preziosi, Oxford University Press, Oxford 1998.
Radosław Zenderowski, Technika pisania prac magisterskich
i licencjackich. Krótki przewodnik po metodologii pisania
pracy dyplomowej, CeDeWu, Warszawa 2009.
Literatura będzie dostosowywana do indywidualnych
zainteresowań badawczych uczestników seminarium
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: