Realizm i nowe media 3105-RINM-K
Rozmaite wzory realizmu określały dyskusje, programy i
postawy artystyczne w drugiej połowie XX wieku. Zajęcia
podejmują problem redefinicji modernistycznego rozumienia
dokumentalnej spuścizny fotografii i filmu strukturalnego,
akcentując akt konstrukcji, montażu, zawłaszczenia w kręgu
sztuki konceptualnej i postkonceptualnej. Na zajęciach
analizowane są wybrane przykłady dzieł wideo, fotografii i
praktyk intermedialnych z lat 80. 90. XX wieku i pierwszych
dekad XXI wieku jako próby przewartościowania tradycji
autonomicznie postrzeganej formy. Nowe zabiegi artystyczne
eksperymentujące z przestrzenią, czasem, kompozycją
przedstawienia, poszerzały tradycyjne naśladowcze
postrzeganie realizmu, podejmując jednocześnie aktywny
dialog z konwencjami artystycznymi i wzorcami kultury
masowej. Efektem tych przekształceń jest traktowanie
współczesnej sztuki jako ważnego obszaru społecznie
zorientowanej kultury wizualnej. W trakcie zajęć omawiana
będzie twórczość m.in.: Nicolasa Grospirerre’a, Lee
Friedlandera, Andreasa Gurskiego, Dominika Lejmana, Gary
Hilla, Thomasa Ruffa, Cindy Sherman, Thomasa Strutha, Hiroshi
Sugimoto, Jeffa Walla, Billa Violi, Krzysztofa Zielińskiego.
Studenci przygotowują prezentacje i prace na podstawie
zaproponowanych przez prowadzącego tematów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01; K_W02; K_W03; K_W14; K_W17; K_U01; K_U02;
K_U03; K_U05; K_U10; K_K05.
Student zdobywa umiejętności w zakresie analizy i interpretacji
współczesnego dzieła sztuki, wykorzystując współczesne
metody badawcze.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie pracy pisemnej.
Literatura
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 2008.
Belting H., Transparencja medium. Obraz fotograficzny, [w:]
Tegoż, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków
2007, s. 254-284.
Debord G., Społeczeństwo spektaklu, Gdańsk 1998.
Fried M., Why Photography Matters as Art as Never Before,
New Haven-London 2009.
Koepnick L, On slowness. Toward an aesthetic of contemporary,
New York 2014.
Mazur A., Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii
polskiej po 2000 roku, Kraków, 2012.
Mazur A., Historie fotografii w Polsce 1839-2009, Kraków 2009.
Mirzoeff N., Podmiot kultury wizualnej, [w:] Perspektywy
współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów “Artium
Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W.
Suchocki, Poznań 2009, s. 795-816.
Mitchell W.J.T, Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej,
[w:] tamże, s. 817-837.
Pręgowski F., The Pictures Generation. Sztuka i krytyka w
czasach przełomu, Toruń 2022
Sturken M., Cartwright L., Practices of Looking: An Introduction
to Visual Culture, New York 2001.
Wideo w sztukach wizualnych, red. R. Kluszczyński, T. Załuski,
Łódź-Lublin 2018
A także wybrana literatura przedmiotu poświęcona
poszczególnym zjawiskom artystycznym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: