Proseminarium licencjackie prof. J. Adamski 3105-PROSJA
Celem proseminarium jest przygotowanie do samodzielnego pisania prac naukowo-badawczych z zakresu historii sztuki, zwłaszcza średniowiecznej. W semestrze zimowym głównym przedmiotem zainteresowania będzie konstrukcja i charakter prac naukowych z zakresu historii sztuki, sposób szukania, gromadzenia i wykorzystywania rozmaitych materiałów źródłowych, metody pisania i prezentacji pracy, systemy bibliograficzne i sposób tworzenia przypisów. Towarzyszyć temu będą dyskusje na tematy związane z życiem naukowym, a także z wybranymi zagadnieniami badawczymi sztuki średniowiecznej. Uzupełnieniem zajęć w semestrze zimowym będzie translatorium z języka łacińskiego oraz wielojęzyczny glosariusz terminologii architektonicznej.
W drugim semestrze każdy z uczestników będzie prezentował pracę pisemną na wybrany temat z zakresu sztuki średniowiecznej, po czym przeprowadzona będzie dyskusja oceniająca pracę, rozwijająca umiejętność poprawnego jej konstruowania.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01; K_W03; K_W04; K_W05; K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U06; K_U07; K_U10; K_U13; K_K01; K_K05
Uczestnik poszerzy wiedzę o dziejach sztuki średniowiecznej, a przede wszystkim opanuje umiejętność jej samodzielnej analizy, oraz zdolność pisania prac badawczych poświęconych dziełom sztuki średniowiecznej. Ugruntuje znajomość terminologii i metodologii historii sztuki na poziomie podstawowym. Nabierze umiejętności pracy w grupie, zrozumie konieczność uczenia się przez całe życie.
Student zna i rozumie:
ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej;
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych;
ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki;
ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki.
Student potrafi:
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;
wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki;
integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach;
potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach;
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych.
Student jest gotów do:
odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami).
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: praca pisemna w semestrze letnim.
Literatura
Podawana na bieżąco w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: