W warsztacie nowożytnego rysownika - przykład Rubensa i Rembrandta 3105-LWWNR-KK
Peter Paul Rubens i Rembrandt van Rijn to artyści, dla
których rysunek był podstawowym sposobem
ekspresji artystycznej. Do dzisiaj zachowały się setki
ich szkiców, związanych z różnymi aspektami ich
artystycznej działalności. W trakcie zajęć omówione
zostaną m.in. następujące zagadnienia: techniki
rysunkowe; funkcje rysunków; związki rysunków z
obrazami i rycinami; rysunek jako wyraz poglądów
artysty o sztuce; rysunek jako element edukacji
artystycznej. Analizowany będzie bogaty materiał
ilustracyjny (prezentacje) oraz liczne teksty źródłowe
(j. polski i angielski) ukazujące Rubensa i Rembrandta
na tle sztuki holenderskiej i flamandzkiej XVII wieku
Metody prowadzenia zajęć:
wykład z prezentacją multimedialną / wykład
konwersatoryjny / konwersatorium
12. Literatura
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-
artystyczną dotyczącą rysunków i rycin holenderskich i
flamandzkich, w szczególności w zakresie technik,
materiałów, funkcji, datowania, warunków
przechowywania
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
sztuki holenderskiej i flamandzkiej
K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z
zakresu rysunków, grafiki i malarstwa holenderskiego i
flamandzkiego w ujęciu chronologicznym, tematycznym i
problemowym
K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych
osiągnięciach aktualnej historii sztuki w kontekście
badania rysunków holenderskich i flamandzkich
K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach
historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia,
filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i
literaturze
K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji rysunków i rycin holenderskich i
flamandzkich, stosowane w historycznej i aktualnej
historii sztuki i potrafi je dostosować do badania
konkretnego dzieła
K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując
różne źródła i sposoby
K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami
historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje rysunków i
rycin oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i
interpretację z zastosowaniem typowych metod
K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i
umiejętności badawcze kierując się wskazówkami
opiekuna naukowego
K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność
wyciągania wniosków
K_1U012 – ma umiejętności językowe w zakresie historii
sztuki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu
B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia
Językowego
K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie,
przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Egzamin pisemny obejmujący zagadnienia omawiane na
zajęciach
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 55% punktów na
egzaminie pisemnym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: