Warsztat metodologiczny historyka sztuki 3105-LWMHSZCW
Zajęcia stanowią przegląd stanowisk metodologicznych historii sztuki stosowanych współcześnie – od koncepcji formalistycznych, ikonologicznych, przez hermeneutyczne, semiotyczne, psychoanalityczne, po feministyczne, antropologiczne. Prowadzone są poprzez analizę tekstów źródłowych, w których interpretacja dzieł artystycznych zajmuje istotne miejsce. W toku zajęć szczególna uwaga zwrócona zostanie na kluczowe pojęcia, takie jak m.in. styl, obraz, reprezentacja, interpretacja, recepcja. Stanowiska metodologiczne zaprezentowane zostaną z uwzględnieniem rozważań nad świadomością historii sztuki jako dyscypliny naukowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci nabędą i utrwalą wiedzę o współczesnych metodach badawczych historii sztuki, ponadto będą w stanie zdefiniować związane z nimi kluczowe pojęcia. Zajęcia zachęcą do stosowania omówionych zagadnień w dalszych studiach i własnych badaniach.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie wygłoszonego referatu, aktywności na zajęciach oraz zapowiedzianych kolokwiów pisemnych.
Literatura
Arnheim Rudolf, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. Jolanta Mach, Łódź 2004.
• Bal Mieke, Czytanie sztuki?, tłum. Maciej Maryl, „Teksty Drugie” 2012, nr 1-2, s. 39-58.
• Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. Jacek Trznadel, Warszawa 2008.
• Belting Hans, Antropologia obrazu, Kraków 2007.
• Białostocki Jan, Posłanie Aby Warburga: historia sztuki czy historia kultury?, [w:] tegoż, Refleksje i syntezy ze świata sztuki. Cykl drugi, Warszawa 1987, s. 187-203.
• Boehm Gottfried, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, red. Daria Kołacka, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik, Kraków 2014.
• Bryl Mariusz, Płaszczyzna, ogląd, absolut. Inspiracje hermeneutyczne we współczesnej historii sztuki, „Artium Quaestiones” VI, 1993, s. 55-82.
• Tenże, New Art History, nauka, polityka, obyczaj, „Artium Quaestiones” VII, 1995, s. 185-218.
• Tenże, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia sztuki od 1970 roku, Poznań 2008.
• Didi-Huberman Georges, Obrazy mimo wszystko, tłum. Maja Kubiak Ho-Chi, Kraków 2008.
• Tenże, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, tłum. Barbara Brzezicka, Gdańsk 2011.
• Gadamer Hans-Georg, Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, tłum. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1993.
• Gombrich Ernst, Wstęp. Psychologia i zagadka stylu, [w:] tegoż, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, tłum. Jan Zarański, Warszawa 1981, s. 15-36.
• Tenże, Pisma o sztuce i kulturze, oprac. Richard Woodfield, Kraków 2011.
• Jakubowska Agata, Feminizm i współczesna historia sztuki, „Artium Quaestiones” XX, 2009, s. 103-114.
• Mitchell William J. Thomas, Czego chcą obrazy? Pragnienie przedstawień, życie i miłość obrazów, tłum. Łukasz Zaremba, Warszawa 2013.
• Panofsky Erwin, Ikonografia i ikonologia, [w:] tegoż, Studia z historii sztuki, oprac. Jan Białostocki, Warszawa 1971, s. 11-32.
• Tenże, Et in Arcadia Ego. Poussin i tradycja elegijna, tłum. Agnieszka Morawińska, [w:] tegoż, Studia z historii sztuki, oprac. Jan Białostocki, Warszawa 1971, s. 324-342.
• Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Questiones”, red. Mariusz Bryl, Piotr Juszkiewicz, Piotr Piotrowski, Wojciech Suchocki, Poznań 2009.
• Pojęcia, problemy i metody współczesnej nauki o sztuce, red. Jan Białostocki, Warszawa 1976.
• Warburg Aby, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, tłum. Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2010.
• Tenże, Obrazy z terytorium Indian Pueblo w Ameryce Północnej, tłum. Paulina Sosnowska, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2011, nr 2-3, s. 41-54.
• Tenże, Atlas Mnemosyne. Wprowadzenie, tłum. Krzysztof Pijarski, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2011, nr 2-3, s. 110-115.
• Wölfflin Heinrich, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, tłum. Danuta Hanulanka, Warszawa 1962 [Gdańsk 2006].
Szczegółowa literatura do opracowania zostanie podana na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: