Wstęp do średniowiecznych iluminowanych manuskryptów 3105-LWDSIM-K
Konwersatorium jest wprowadzeniem w zagadnienie
średniowiecznych iluminowanych rękopisów z kręgu
zachodnioeuropejskiego. Podczas zajęć osoby studenckie
zapoznają się z charakterystyką tych dzieł sztuki, z
najpopularniejszymi rodzajami manuskryptów, a przez
pryzmat wybranych egzemplarzy i ich iluminacji przyjrzą
się niektórym aspektom kultury, życia codziennego i
dewocji ludzi średniowiecza. Na naszych spotkaniach
będziemy przyglądać się także kompozycji i dekoracji
karty manuskryptu i zastanowimy się nad relacją słowa i
obrazu.
Na zajęciach poruszone będą następujące tematy:
- Krótka historia manuskryptu i czytelnictwa w wiekach
średnich.
- Metody tworzenia kodeksów.
- Podstawy paleografii łacińskiej.
- Rodzaje rękopisów religijnych. Relacja słowa i obrazu.
- Kalendarze, almanachy mapy. Użytkowanie rękopisów.
- Rozwój bestiariuszy i literatury dworskiej.
- Marginalia.
Uwaga: podczas zajęć będziemy korzystać z
anglojęzycznych źródeł.
Metody prowadzenia zajęć:
wykład z prezentacją multimedialną / wykład
konwersatoryjny / konwersatorium / burza mózgów /
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu
absolwent zna i rozumie:
K_W02 – w zaawansowanym stopniu terminologię
historyczno-artystyczną dotyczącą manuskryptów, w
szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji,
datowania, warunków przechowywania, sposobów
inwentaryzacji
K_W04 – szczegółowe zagadnienia z zakresu historii
sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i
problemowym, w zakresie najważniejszych stylów
artystycznych, kierunków, ruchów, tendencji, środowisk,
epok historyczno-artystycznych w kręgu średniowiecza
zachodnioeuropejskiego.
absolwent potrafi:
K_U04 – wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie
rozpoznawania różnych rodzajów manuskryptów
średniowiecznych (pod względem techniki, typologii,
chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz
przeprowadzenia ich krytycznej analizy i interpretacji z
zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w
procesie historyczno-kulturowym
K_U07 – komunikować się z otoczeniem z
wykorzystaniem specjalistycznej terminologii, poglądów
różnych badaczy historii sztuki i historii kultury
K_U11 – planować i organizować pracę indywidualną
oraz w zespole (także o charakterze
interdyscyplinarnym)
absolwent jest gotów do:
K_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i
odbieranych treści, dostępnych poprzez wszystkie kanały
wykorzystywane w naukach o sztuce
K_K02 – uznawania znaczenia wiedzy we właściwym
określeniu priorytetów służących realizacji zadań,
sformułowanych problemowo przez siebie i innych, w
tym ekspertów
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Esej na wybrany temat (ok. 5500 znaków; termin
uzgodnienia tematu: VI zjazd)
oraz
krótka prezentacja na zajęciach na jeden z
zaproponowanych tematów
Kryteria oceniania:
Przedmiot oceniany jest na podstawie eseju napisanego
na ustalony z prowadzącą temat oraz przygotowania i
wygłoszenia podczas zajęć krótkiej prezentacji na jeden z
zaproponowanych tematów.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: …1
nieusprawiedliwiona obecność
Literatura
- Janet Backhouse, The Illuminated Page. Ten Centuries
of Manuscript Painting in the British Library, London
1997.
- Michelle P. Brown, Understanding Illuminated
Manuscripts. A Guide to Technical Terms, revised
edition, Los Angeles 2018.
- Michael Camille, Images on the Edge. The Margins of
Medieval Art, London 1992.
- Raymond Clemens, Timothy Graham, Introduction to
Manuscript Studies, London 2007.
- Karol Głombiowski, Helena Szwejkowska, Książka
rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i
średniowieczu, Warszawa 1980.
- Elizabeth Moore Hunt, Illuminating the Borders of
Northern French and Flemish Manuscripts, 1270-1310,
New York & London 2007.
- Erik Inglis, Faces of Power & Piety, Los Angeles 2008.
- Elizabeth Morrison, Beasts Factual & Fantastic, Los
Angeles 2007.
- Marco Mostert, Wytwarzanie, przechowywanie i
użytkowanie. O roli tekstu pisanego w średniowieczu,
przekł. Anna Adamska, [w:] Kultura pisma w
Średniowieczu. Znane problemy, nowe metody, red.
Anna Adamska, Paweł Kras, Lublin 2013, s. 17–35.
- Margot McIlwain Nishimura, Images in the Margins, Los
Angeles 2009.
- Sophie Page, Astrology in Medieval Manuscripts,
London 2017.
- Sophie Page, Magic in Medieval Manuscripts, London
2017.
- Pamela Porter, Courtly Love in Medieval Manuscripts,
London 2003.
- Lillian M. C. Randall, Images in the Margins of Gothic
Manuscripts, Berkeley and Los Angeles 1966.
- Władysław Semkowicz, Paleografia łacińska, Kraków
1951.
- Roman Sosnowski, Piotr Tylus, Co mówią stare
rękopisy, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: