Wstęp do nowoczesnych technik i mediów 3105-LWDNTM-W
Zajęcia są poświęcone technikom artystycznymi i mediom, które zaczęły być stosowane przez artystów pod koniec w XX i XXI w. W ramach zajęć syntetycznie zaprezentowana zostanie historia fotografii, filmu awangardowego i wideo w szerszym kontekście kultury współczesnej. Na zajęciach omówione zostaną przykłady kanonicznych prac uznanych twórców zagranicznych i polskich, jak również realizacje mniej znane.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka dysponuje wiedzą o mediach i technikach artystycznych w XX i XXI w. Student/ka zyskuje bazową wiedzę dotyczącą najważniejszych zjawisk w sztuce nowoczesnej i współczesnej oraz umiejętność
krytycznej interpretacji prac zrealizowanych w omawianych podczas wykładu mediach i technikach.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne
Literatura
D. Ades, N. Cox, D. Hopkins, Marcel Duchamp, Thames & Hudson 1999.
B. Altshuler (red.), Biennials and Beyond – Exhibitions that Made Art History 1962–2002, Phaidon 2013.
S. Au, Ballets & Modern Dance, Thames & Hudson 1988.
M. Archer, Art Since 1960, Thames & Hudson 1997.
B. von Brauchitsch, Mała historia fotografii, przeł. J. Koźbiał, B. Tarnas, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2004.
M. Buskirk, The Contingent Object of Contemporary Art, The MIT Press 2005.
M. Buskirk, M. Nixon (red.), The Duchamp Effect, The MIT Press 1996.
D. Costello, M. Iversen (red.), Photography After Conceptual Art, Wiley-Blackwell 2010.
C. Cotton, The Photography as Contemporary Art, różne wydania.
H. Foster, R. Krauss, Y.A. Bois, B.H.D. Buchloh, D. Joselit, Art Since 1900: Modernism, Antimodernism, Postmodernism, różne wydania.
M. Fried, Art and Objecthood: Essays and Reviews, The University of Chicago Press 1998.
E. Grabska, H. Morawska (wyb. i oprac.), Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, PWN, Warszawa 1977.
K. Grovier, Art Since 1989, Thames & Hudson 2015.
M. Hussakowska-Szyszko, Spadkobiercy Duchampa? Negacja sztuki w amerykańskim środowisku artystycznym, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984.
M. Jankowska, Wideo, wideo instalacja, wideo performance w Polsce w latach 1973–1994. Historia, artyści, dzieła, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2004.
R. Kluszczyński, Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Instytut Kultury, Warszawa 1999.
R. Kluszczyński, T. Załuski (red.), Wideo w sztukach wizualnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Galeria Labirynt, Łódź–Lublin 2018.
R. Krauss, Oryginalność awangardy I inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.
L.R. Lippard, Changing: Essays in Art Criticism, E.P. Dutton & Co. 1971.
L.R. Lippard, Pop Art, różne wydania.
B. London, Video/Art: The First Fifty Years, Phaidon 2020.
E. Lucie-Smith, Movements in Art Since 1945, różne wydania.
Ł. Majmurek, Ł. Ronduda (red.), Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, MSN, Warszawa 2015.
A. Markowska, Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem?, Universitas, Kraków 2019.
C. Paul, Digital Art, różne wydania.
J. Rebentisch, Aesthetics of Installation Art, Sternberg Press 2012.
Ł. Ronduda, G. Sitek (red.), Historie filmu awangardowego. Od dadaizmu do postinternetu, MSN, Korporacja Ha!art, Warszawa 2020.
M. Rush, New Media in Art, różne wydania.
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, różne wydania.
N. Stangos (red.), Concepts of Modern Art, różne wydania.
P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2016.
W. Szymański, Argonauci. Postminimalizm i sztuka po nowoczesności: Eva Hesse – Felix Gonzalez-Torres – Roni Horn – Derek Jarman, Korporacja Ha!art, Kraków 2015.
J. Wachowski, Performans, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.
A. Wacławek, Graffiti and Street Art, Thames & Hudson 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: