Wstęp do technik i terminologii sztuk plastycznych 3105-LTSP-W13
Główne poruszane zagadnienia:
- budowa dawnego obrazu sztalugowego (podobrazia, grunty, imprimitury, podrysowanie, warstwy malarskie, spoiwa);
- historia materiałów malarskich i ich stosowanie w poszczególnych regionach Europy;
- struktura i funkcjonowanie dawnych warsztatów malarskich;
- fizykochemiczne metody badań dzieł sztuki (IR, RTG, autoradiografia neutronowa, GC-MS, FTIR, i inne);
- podstawowe zabiegi konserwatorskie (dublaż, parkietaż, retusze i inne);
- „nowe znawstawo” a atrybucje i datowanie dzieł sztuki
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci poznają budowę obrazu dawnego i strukturę fresku, zależność pomiędzy technologią, a uzyskiwanymi przez artystów efektami artystycznymi. Przedstawiana jest historia produkcji materiałów malarskich, zagadnienia związane z funkcjonowaniem dawnych warsztatów artystycznych, handlem sztuką i materiałami malarskimi. Prezentowaną są efekty starzenia się dzieł sztuki i zagadnienia związane z ich konserwacją. Omawiane są metody nowoczesnych badań technologicznych obrazów (ich ograniczenia i możliwości).
Studenci zapoznają się z muzealną praktyką dotyczącą konserwacji i badań obrazów dawnych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie: test z ilustracjami, ok. 10 ilustrowanych pytań. W przypadku sesji zdalnej egzamin na podstawie pytań przesłanych przez prowadzącą.
Literatura
Art and Autoradiography, kat. wyst., Metropolitan Museum of Art, New York, 1982.
Artist’s Pigments. A Handbook of Their History and Characteristics, (t. 1-4), National Gallery of Art, Washington 1986 (t. 1), 1993 (t. 2), 1997 (t. 3), 2007 (t. 4).
C. Bambach, Drawing and Painting In the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice 1300-1600, Cambridge 1999.
G. Bastek, Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010.
D. Bomford, J. Dunkerton, D. Gordon, A. Roy, J. Kirby, Art in the Making. Italian Painting Before 1400, kat. wyst., National Gallery, London 1989.
D. Bomford, R. Bilinge, L. Campbell, J. Dunkerton, S. Foister, J. Kirby, C. Plazzotta, A. Roy, M. Spring, Underdrawings in Renaissance Paintings, kat. wyst., National Gallery, London 2002.
J. Dunkerton, S. Foister, D. Gordon, N. Penny, Giotto to Dürer. Early Renaissance Painting in the National Gallery, London 1991.
J. Dunkerton, S. Foister, N. Penny, Dürer to Veronese. Sixteenth-Century Painting in The National Gallery, London 1999 (s. 183-297).
Scientific Examination for the Investigation of Paintings, red. D. Pinna, M. Galeotti, R. Mazzeo, Firenze 2009.
Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV-XVIII wieku ze Zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, red. G. Bastek, G. Janczarski, A. Ziemba, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1999.
W. Ślesiński, Techniki malarskie, Warszawa 1984.
W. Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, t. 1, Malarstwo sztalugowe i ścienne, Warszawa 1995.
E. van de Wetering, Rembrandt. The Painter at Work, Amsterdam 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: