Sztuka nowożytna w perspektywie feministycznej-wprowadzenie 3105-LSZN-K
Podczas zajęć przeznaczonych dla osób na wczesnych
etapach studiów z historii sztuki zarysowany zostanie
problem badawczy, jakim jest rola kobiet w sztuce
dawnej (do połowy XVIII wieku). Wieloaspektowe ujęcie
zagadnienia – od twórczości kobiet, przez mecenat, po
przedstawianie kobiet w sztuce – pozwoli uczestnikom
konwersatorium zapoznać się ze sposobami podjęcia
tematu przez badaczy sztuki dawnej. Osoby
uczestniczące w zajęciach poznają podstawowe
elementy metodologii badań feministycznych, a także
poddadzą refleksji miejsce artystek w dziejach sztuki i
historii sztuki jako dyscyplinie naukowej. Omówione
zostaną przykłady artystek, zleceniodawczyń i motywów
ikonograficznych z kobietami w roli głównej. Podczas
zajęć analizowane będą teksty teoretyczne i artykuły
naukowe wprowadzające w tematykę (głównie w języku
angielskim).
Metody prowadzenia zajęć:
Konwersatorium; praca z tekstem
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-
artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w
zakresie funkcji i znaczenia kulturowego
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię
dyscypliny (ze szczególnym naciskiem na metody
feministyczne)
K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z
zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym,
tematycznym i problemowym, w zakresie
najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów,
tendencji, środowisk
K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych
osiągnięciach aktualnej historii sztuki
K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach
historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia,
filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i
literaturze
K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i
aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do
badania konkretnego dzieła
K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując
różne źródła i sposoby
K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami
historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki
oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z
zastosowaniem metod feministycznych
K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i
umiejętności badawcze kierując się wskazówkami
opiekuna naukowego
K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność
wyciągania wniosków
K_U010 – posiada umiejętność przygotowywania
typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień
szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych oraz innych źródeł
K_U011 – posiada umiejętność przygotowania
wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących
zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem
podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii
sztuki oraz innych źródeł
K_1U012 – ma umiejętności językowe w zakresie historii
sztuki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu
B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia
Językowego
K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie,
przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Zaliczenie na ocenę / praca pisemna
Kryteria oceniania:
Aktywność na zajęciach lub uzyskanie pozytywnej oceny
z pracy pisemnej wykorzystującej elementy metodologii
feministycznej.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Literatura
Wybrana literatura (lektury na kolejne zajęcia będą
udostępniane uczestnikom):
J. Anderson, Rewriting the History of Art Patronage,
„Renaissance Studies” 10, nr 2, 1996, s. 129–38.
N. Broude, M.D. Garrard, The Expanding Discourse:
Feminism
and Art History, Oxford 1992.
J.K. Dabbs (ed.), Life Stories of Women Artists,
1550–1800: An
Anthology, Ashgate, 2009.
J. Gajdošová, M. Reeves, Medieval Women: Subject &
Makers
of Art, London 2021.
T.L. Jones (ed.), Women Artists in the Early Modern
Courts of
Europe c. 1450–1700, Amsterdam 2021.
E.A. Kaplan, Is the Gaze Male?, [w:] Powers of Desire:
The
Politics of Sexuality, ed by. A. Snitow, C. Stansell, S.
Thompson, New York 1983, s. 309–328.
L. Nead, The Female Nude: Art, Obscenity and Sexuality,
London 1992.
L. Nochlin, Why Have There Been No Great Women
Artists?,
„ARTnews” 69, nr 9, 1971, s. 22–39, 67–71.
A. Pearson, Images of Women, [w:] The Ashgate
Research
Companion to Women and Gender in Early Modern
Europe, ed
by. A. Poska, J. Couchman, K. McIver, Farnham-
Burlington
2012, s. 489–508.
A.W.B. Randolph, Gendering the Period Eye: ‘Deschi da
parto’
and Renaissance Visual Culture, „Art History” 27, nr 4,
2004, s.
538–562.
S. Solum, Attributing Influence: The Problem of Female
Patronage in Fifteenth-Century Florence, „The Art
Bulletin” 90,
nr 1, 2008, s. 76–100.
E. Sutton (ed.), Women Artists and Patrons in the
Netherlands,
1500–1700, Amsterdam 2019.
J.M. Wood, Breaking the Silence: The Poor Clares and
the
Visual Arts in Fifteenth-Century Italy, „Renaissance
Quarterly”
48, nr 2, 1995, s. 262–286.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: