Sztuka Gdańska przełomu XVI i XVII wieku 3105-LSZG-KK
Gdańsk przełomu XVI i XVII wieku przeżywał okres swojego rozkwitu. Liczne grono artystów różnych specjalności w tym imigrantów (głównie z terenu Niderlandów) stanowiło doskonałe zaplecze dla podejmujących się nowych inwestycji zleceniodawców. To w tym czasie powstało szereg realizacji zarówno publicznych jak i prywatnych, które przekształciły obraz artystyczny miasta. Na zajęciach zostaną zaprezentowane najciekawsze dzieła i ich twórcy, powstałe w tym czasie w Gdańsku, z uwzględnieniem społecznej, ekonomicznej, politycznej i religijnej sytuacji miasta.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zrealizowaniu zajęć student:
K_W02 Zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki zrealizowanych na przełomie XVI i XVII wieku w Gdańsku i przez pracujących tu artystów, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania.
K_W04 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu sztuki Gdańskiej przełomu XVI i XVII wieku w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk
K_W16 Ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze
K_W17 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła
K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby
K_U04 Potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów zrealizowanych na przełomie XVI i XVII wieku w Gdańsku lub przez pracujących tu artystów (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne
K_U06 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U07 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków
K_U010 Posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł
K_U011 Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł
K_U13 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i krótkich testów przeprowadzanych na każdych zajęciach dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach poprzednich.
Literatura
Aurea Porta Rzeczypospolitej. Sztuka Gdańska od połowy XV do końca XVII wieku. Katalog, Muzeum Narodowe w Gdańsku, maj-sierpień 1997, Gdańsk 1997
Białostocki J., Obszar bałtycki jako region artystyczny w XVI w., [w:] Sztuka pobrzeża Bałtyku. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, listopad 1976, Warszawa 1978
Bogucka M., Żyć w dawnym Gdańsku, Warszawa 1997
Cieślak K., Kościół - cmentarzem. Sztuka nagrobna w Gdańsku (XV-XVIII w.). Długie „trwanie” epitafium, Gdańsk 1992
Cieślak K., Między Rzymem, Wittenbergą a Genewą. Sztuka Gdańska jako miasta podzielonego wyznaniowo, Wrocław 2000
Dantiscum Emporium Totius Europae celeberrimum, Katalog wystawy, Ratusz Głównego Miasta Gdańska, listopad 2004 - maj 2005, Gdańsk 2005
Friedrich J., Gdańskie zabytki architektury do końca XVIII w., Gdańsk 1997.
Gdańsk dla Rzeczypospolitej w służbie Króla i Kościoła, Katalog wystawy, Ratusz Głównego Miasta i Dwór Artusa, lipiec - wrzesień 2004, Gdańsk 2004.
Historia Pomorza, red. G. Labuda, t. II, cz. 1, Poznań 1976.
Kaleciński M., Mity Gdańska. Antyk w publicznej sztuce protestanckiej res publiki, Gdańsk 2011.
Klejnot w koronie Rzeczypospolitej. Sztuka zdobnicza Prus Królewskich, Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku, red. C. Betlejewska, Gdańsk 2006.
Niderlandyzm w sztuce polskiej. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Toruń, grudzień 1992, red. T. Hrankowska, Warszawa 1995
Ogier Ch., Dziennik podróży do Polski 1635-1636, Gdańsk 2010.
Oliński P., Fundacje mieszczańskie w miastach pruskich w okresie średniowiecza i na progu czasów nowożytnych, Toruń 2008.
Prusy Królewskie. Społeczeństwo, kultura, gospodarka 1454–1772. Szkice z dziejów, red. E. Kizik, Gdańsk 2012.
Prusy Książęce i Prusy Królewskie w XVI-XVIII wieku, red. J. Wijaczka, Kielce 1997.
Skibiński F., Willem van den Blocke niderlandzki rzeźbiarz nad Bałtykiem w XVI i na początku XVII w., Toruń 2015.
Skibiński F., Architekci, budowniczowie, kamieniarze i rzeźbiarze obcego pochodzenia w Gdańsku 1550-1630. Szkic z dziejów migracji artystycznej, „Biuletyn Historii Sztuki”, 77 (2015), 1, s. 5-35
Skibiński F., Warsztat Abrahama van den Blocke i publiczne przedsięwzięcia budowlane w Gdańsku w pierwszej ćwierci XVII wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 77 (2015), 2, s. 241-265.
Tylicki J., Rysunek gdański ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII wieku, Toruń 2005.
Zarębska T., Przebudowa Gdańska w jego złotym wieku, Warszawa 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: