Seminarium licencjackie podstawowe dr K. Mroziewicz, dr M. Herman 3105-LSEMLICMH
Głównym celem zajęć jest przygotowanie pracy
licencjackiej, omówienie jej metodologicznych założeń,
opracowanie aparatu naukowego i przedstawienie źródeł.
Preferowane są tematy z zakresu historii sztuki Środkowej
Europy w XV-XVII w. Na pierwszym etapie formułowany
będzie roboczy temat pracy licencjackiej. Następnie
konieczne będzie przygotowanie bibliografii i konspektu, a
w semestrze letnim przedstawienie fragmentów pracy,
które zostaną przedyskutowane w trakcie zajęć.
Program zajęć będzie kształtowany na bieżąco w
zależności od liczby uczestników i ich zainteresowań.
Zajęcia będą poświęcone dyskusji na temat różnych
mediów obrazowych, ich specyfiki i możliwych podejść
badawczych. W ramach seminarium zostanie omówiona
także struktura pracy naukowej, specyfika języka
naukowego i funkcja ilustracji. Ponadto studenci będą
ćwiczyli prowadzenie dyskusji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy studenci :
- K_W01 zdobędą podstawową wiedzę o miejscu i
znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej
specyfice przedmiotowej i metodologicznej;
- K_W03 uzyskają uporządkowaną wiedzę ogólną z
zakresu historii sztuki dawnej, obejmującą dzieje, teorię i
metodologię dyscypliny;
- K_W04 zyskają wiedzę szczegółową z zakresu historii
sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i
problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych
kierunków, ruchów, tendencji, środowisk;
- K_W05 - zdobędą wiedzę o głównych kierunkach
rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w
zakresie historii sztuki dawnej;
- K_W17 - poznają podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i
aktualnej historii sztuki i będą potrafili je dostosować do
badania konkretnego dzieła;
W zakresie umiejętności studenci:
- K_U01 będą potrafili wyszukiwać, analizować,
oceniać, selekcjonować i użytkować informacje,
wykorzystując różne źródła;
- K_U02 zdobędą podstawowe umiejętności
badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów
badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych,
opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na
rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki;
- K_U03 będą w stanie posługiwać się
podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami
badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych
sytuacjach profesjonalnych;
- K_U04 będą potrafili rozpoznać różne rodzaje
obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii,
chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz
przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z
zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym; będą umieli opisać dzieła
omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska
oraz problemy szczególnie istotne;
- K_U06 zyskają umiejętność samodzielnego zdobywania
wiedzy i umiejętności badawczych kierując się
wskazówkami opiekuna naukowego;
- K_U07 zdobędą umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność
wyciągania wniosków.
- K_U10 wyćwiczą umiejętność przygotowywania
typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień
szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych oraz innych źródeł;
- K_U13 będą potrafili współdziałać i pracować w grupie,
przyjmując w niej różne role.
W zakresie kompetencji społecznych studenci:
- K_K01 będą potrafili odpowiednio określić priorytety
służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych;
K_K02 będą świadomi odpowiedzialności za zachowanie
światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego,
standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony
dzieł sztuki;
K_K03 będą podejmować działania o charakterze
badawczym i działając na rzecz dobra wspólnego;
K_K04 będą w stanie dostrzegać i rozstrzygać dylematy
związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora,
edukatora historii sztuki, animatora kultury, recenzenta
wystaw);
- K_K05 będą uczestniczyć w życiu kulturalnym,
korzystając z różnych mediów i form.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach:
- wygłoszenie krótkiej prezentacji przygotowanej
indywidualnie lub w parach (do 10 minut) na temat
dzieła wybranego z listy ze szczególnym
uwzględnieniem pytań badawczych;
- wygłoszenie w semestrze zimowym krótkiej
prezentacji (do 15 minut) na temat związany z
pracą dyplomową ze szczególnym uwzględnieniem
stanu badań i pytań badawczych;
- wygłoszenie dłuższej prezentacji w semestrze
letnim (do 30 minut) stanowiącej rozwinięcie
zagadnień poruszanych w pracy dyplomowej;
- udział w dyskusjach po prezentacjach własnych i
innych uczestników seminarium.
Głównym warunkiem zaliczenia jest złożenie pracy
dyplomowej i jej akceptacja przez promotora w systemie
APD.
Dopuszczalne dwie nieobecności w roku..
Literatura
Literatura, dostosowana do omawianych zagadnień, będzie
podawana w trakcie trwania kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: