Seminarium licencjackie podstawowe dr M. Czekanowska -Gutman 3105-LSEMLICMCZG
Głównym celem zajęć jest przygotowanie pracy licencjackiej
dotyczącej rozmaitych zagadnień z zakresu sztuki
nowoczesnej powszechnej i polskiej w okresie od końca XIX
w. do lat 60. XX w. (głównie plastyki i grafiki) ze
szczególnym uwzględnieniem sztuki tworzonej przez
artystów żydowskiego pochodzenia.
Przedmiotem rozważań będzie wyznaczenie obszaru
badawczego przyszłej pracy licencjackiej, przedstawienie
bibliografii, stanu badań i konspektu oraz omówienie jej
metodologicznych założeń. Istotnym elementem seminarium
będzie prezentowanie fragmentów pracy, które zostaną
przedyskutowane w trakcie zajęć. Pierwsze zajęcia zostaną
poświęcone omówieniu warsztatu pisania prac
dyplomowych (kwerendy biblioteczne, muzealne,
ikonograficzne itd.).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka:
K_W01- „ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu
historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice
przedmiotowej i metodologicznej”;
K_W03 -„ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
historii sztuki dawnej, obejmującą dzieje, teorię i
metodologię dyscypliny”;
K_W04- „ma uporządkowaną szczegółową wiedzę z zakresu
historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i
problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych
kierunków, ruchów, tendencji, środowisk”;
K_W05 – „ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach
rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie
historii sztuki dawnej”;
K_W14 – „posiada podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniej-szych osiągnięciach w
zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk
humanistycznych i społecznych”;
Umiejętności
Student/Studentka:
K_U01 – „potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne
źródła”;
K_U02- „posiada podstawowe umiejętności badawcze,
obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych,
dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i
prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie
problemów w zakresie historii sztuki”;
K_U04 – „potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki
(pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii,
stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich
krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych
metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania
społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym,
umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i
wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne”;
K_U05 – „potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru
teorii sztuki i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury”;
K_U06 – „umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać
umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna
naukowego”;
K_U07 – „posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność
wyciągania wniosków”;
K_U10- „posiada umiejętność przygotowywania typowych
prac w języku polskim, dotyczących zagadnień
szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych oraz innych źródeł”;
K_U11 – ” posiada umiejętność przygotowania wystąpień
ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień
szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł”;
K_U14 – „umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać
umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne
działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania
własną karierą zawodową”.
W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka:
K_K01 – „potrafi odpowiednio określić priorytety służące
realizacji zadań, określonych przez siebie i innych”;
K_K02 – „ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie
światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego,
standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony
dzieł sztuki”;
K_K03 – „potrafi przekuwać projekty w konkretne działania
o charakterze badawczym, muzealniczym lub
wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i
działając na rzecz dobra wspólnego”;
K_K05 – „uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z
różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy,
instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami,
kuratorami, kustoszami i konserwatorami)”
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach,
referatu dotyczącego pracy licencjackiej oraz złożenia pracy
licencjackiej .
Literatura
Anne D’Alleva, Metody i teorie historii sztuki. Jak czytać…,
przeł. Eleonora Jedlińska, Jakub Jedliński, Universitas,
Kraków 2012.
Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla
humanistów, przekł. Grażyna Jurkowlaniec, Wydawnictwo
Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
The Art of Art History. A Critical Anthology, red. Donald
Preziosi, Oxford University Press, Oxford 1998.
Radosław Zenderowski, Technika pisania prac magisterskich
i licencjackich. Krótki przewodnik po metodologii pisania
pracy dyplomowej, CeDeWu, Warszawa 2009.
Literatura będzie dostosowywana do indywidualnych
zainteresowań badawczych uczestników seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: