Seminarium licencjackie (podstawowe) K. Dworniczak 3105-LSEMLICL
Program seminarium obejmuje rozmaite zagadnienia
sztuki i kultury współczesnej, ze szczególnym
uwzględnieniem sztuk plastycznych, nowych mediów i
ich relacji do innych obszarów twórczości oraz
piśmiennictwa o sztuce w XX-XXI wieku.
Celem zajęć jest przygotowanie pracy licencjackiej,
dyskusja nad jej metodologicznymi założeniami,
doborem źródeł, a także sposobem skonstruowania
prawidłowego aparatu naukowego.
Szczegółowe zagadnienia będą dobierane w zależności
od zainteresowań oraz potrzeb badawczych uczestników
seminarium. Preferowane są tematy z zakresu
dwudziestowiecznej sztuki polskiej i powszechnej,
recepcji sztuki zachodniej w Polsce po 1945 roku, sztuki
okresu PRL, historii fotografii, relacji pomiędzy
dyscyplinami artystycznymi, krytyki artystycznej, a także
teorii sztuki.
Praca studenta na zajęciach polega na sformułowaniu
tematu pracy licencjackiej, następnie gromadzeniu
bibliografii, opracowaniu konspektu, w końcu
prezentowaniu wyników wstępnych badań oraz
fragmentów pracy, które stają się przedmiotem dyskusji
wszystkich uczestników seminarium.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium / praca z tekstem / praca w grupie /
burza mózgów / dyskusja w oparciu o prezentację
multimedialną
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student pogłębia wiedzę dotyczącą własnych
zainteresowań badawczych. Nabywa umiejętność
prawidłowego konstruowania tekstu naukowego, w tym
aparatu krytycznego (przypisy, bibliografia, spis ilustracji
itp.). Doskonali ponadto umiejętność adekwatnego,
skutecznego stosowania metod interpretacji dzieł
sztuki/zjawisk artystycznych, a także formułowania
krytycznych wniosków i prezentowania ich podczas
grupowych dyskusji.
Po ukończeniu kursu student:
K_W01 – ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu
historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice
przedmiotowej i metodologicznej
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię
dyscypliny
K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z
zakresu historii sztuki nowoczesnej i współczesnej w
ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym,
w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków,
ruchów, tendencji, środowisk
K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych
osiągnięciach aktualnej historii sztuki
K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i
aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do
badania konkretnego dzieła (ze szczególnym
uwzględnieniem dzieł sztuki nowoczesnej i
współczesnej)
K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując
różne źródła i sposoby ich analizy
K_U02 – posiada podstawowe umiejętności badawcze,
obejmujące formułowanie i analizę problemów
badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych,
opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na
rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki
K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami
historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki
(pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii,
stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich
krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem
typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,
oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła
omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska
i problemy szczególnie istotne (ze szczególnym
uwzględnieniem dzieł sztuki nowoczesnej i
współczesnej)
K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i
zdobywać umiejętności badawcze kierując się
wskazówkami opiekuna naukowego
K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność
wyciągania wniosków
K_U10 – posiada umiejętność przygotowywania
typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień
szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych oraz innych źródeł
K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie,
przyjmując w niej różne role
K_K01 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące
realizacji zadań, określonych przez siebie i innych
K_K02 – ma świadomość odpowiedzialności za
zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa
kulturowego, standardów upowszechniania,
bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki
K_K03 – potrafi przekuwać projekty w konkretne
działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub
wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i
działając na rzecz dobra wspólnego
K_K04 – prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy
związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika,
kuratora, edukatora historii sztuki, animatora kultury,
recenzenta wystaw)
K_K05 – uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z
różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne,
wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z
artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami)
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Warunkiem zaliczenia seminarium jest prezentowanie
wyników badań w formie referatów/prezentacji na
zajęciach (przynajmniej raz w ciągu semestru), a finalnie
złożenie pracy rocznej (dyplomowej) w formie pisemnej.
Kryteria oceniania:
Student oceniany jest na podstawie merytorycznego
przygotowania do prezentacji wyników badań oraz
kryteriów właściwych dla oceny pracy dyplomowej.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: dwie
nieobecności w semestrze
Literatura
Literatura dostosowana jest do zainteresowań
badawczych uczestników.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: