Seminarium licencjackie dodatkowe dr K. Mroziewicz, dr M. Herman 3105-LSEMLICDMH
Seminarium ma za zadanie przygotowanie studentów do
stawiania pytań badawczych, opracowywania wybranych
zagadnień (odmiennych od tematyki przygotowywanej
pracy licencjackiej) i prowadzenia samodzielnych
kwerend. Program zajęć będzie kształtowany na bieżąco w
zależności od liczby uczestników i ich zainteresowań.
Zajęcia będą poświęcone dyskusji na temat różnych
mediów obrazowych, ich specyfiki i możliwych podejść
badawczych. W ramach seminarium zostanie omówiona
także struktura pracy naukowej, specyfika języka
naukowego i funkcja ilustracji. Ponadto studenci będą
ćwiczyli prowadzenie dyskusji.
W semestrze letnim seminarzyści będą mieli za zadanie
poddać analizie wybrane dzieło związane tematycznie z
problematyką zajęć i przedstawić wyniki swojej pracy w
formie prezentacji ustnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy studenci :
- K_W01 zdobędą podstawową wiedzę o miejscu i
znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej
specyfice przedmiotowej i metodologicznej;
K_W03 uzyskają uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
historii sztuki dawnej, obejmującą dzieje, teorię i
metodologię dyscypliny;
K_W04 zyskają wiedzę szczegółową z zakresu historii
sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i
problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych
kierunków, ruchów, tendencji, środowisk;
- K_W05 - zdobędą wiedzę o głównych kierunkach
rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w
zakresie historii sztuki dawnej;
- K_W17 - poznają podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i
aktualnej historii sztuki i będą potrafili je dostosować do
badania konkretnego dzieła;
W zakresie umiejętności studenci:
K_U01 będą potrafili wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując
różne źródła;
K_U02 zdobędą podstawowe umiejętności badawcze,
obejmujące formułowanie i analizę problemów
badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych,
opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na
rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki;
K_U03 będą w stanie posługiwać się podstawowymi
ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i
pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach
profesjonalnych;
K_U04 będą potrafili rozpoznać różne rodzaje obiektów
sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii,
chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz
przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z
zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym; będą umieli opisać dzieła
omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska
oraz problemy szczególnie istotne;
- K_U06 zyskają umiejętność samodzielnego zdobywania
wiedzy i umiejętności badawczych kierując się
wskazówkami opiekuna naukowego;
K_U07 zdobędą umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność
wyciągania wniosków.
K_U10 wyćwiczą umiejętność przygotowywania typowych
prac w języku polskim, dotyczących zagadnień
szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych oraz innych źródeł;
K_U13 będą potrafili współdziałać i pracować w grupie,
przyjmując w niej różne role.
W zakresie kompetencji społecznych studenci:
- K_K01 będą potrafili odpowiednio określić priorytety
służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych;
K_K02 będą świadomi odpowiedzialności za zachowanie
światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego,
standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony
dzieł sztuki;
K_K03 będą podejmować działania o charakterze
badawczym i działając na rzecz dobra wspólnego;
K_K04 będą w stanie dostrzegać i rozstrzygać dylematy
związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora,
edukatora historii sztuki, animatora kultury, recenzenta
wystaw);
K_K05 będą uczestniczyć w życiu kulturalnym,
korzystając z różnych mediów i form.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach:
- wygłoszenie krótkiej prezentacji przygotowanej
indywidualnie lub w parach (do 10 minut) na temat
dzieła wybranego z listy ze szczególnym
uwzględnieniem pytań badawczych;
- wygłoszenie w semestrze zimowym krótkiej
prezentacji (do 15 minut) na temat uzgodniony z
prowadzącymi ze szczególnym uwzględnieniem
stanu badań i pytań badawczych;
- wygłoszenie dłuższej prezentacji w semestrze
letnim (do 30 minut) stanowiącej kontynuację
tematu wybranego w semestrze zimowym;
- udział w dyskusjach po prezentacjach własnych i
innych uczestników seminarium.
Dopuszczalne dwie nieobecności w roku.
Literatura
Literatura, dostosowana do omawianych zagadnień, będzie podawana w trakcie trwania kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: