Proseminarium licencjackie dr M. Herman, dr Z. Sarnecka 3105-LPROSLICHS
Przedmiotem rozważań będą różne aspekty sztuki, teorii
sztuki i historiografii artystycznej późnego średniowiecza
i epoki nowożytnej ze szczególnym uwzględnieniem
technicznych aspektów wykonania oraz funkcji dzieła
sztuki. Zajęcia będą podkreślać znaczenie artystycznych
materiałow, technik i warunków produkcji. W ramach
kursu przedstawione zostaną także atuty współpracy
badawczej między historykami sztuki, konserwatorami
i naukowcami z dziedziny nauk ścisłych.
Zajęcia wprowadzają do problematyki samodzielnego
przygotowania prac naukowych z zakresu historii sztuki.
Służą przede wszystkim nauce właściwego
formułowania zadań badawczych, dobierania
odpowiednich narzędzi, zbierania i analizowania
materiałów oraz w efekcie pisania prac badawczych
zgodnych z wymogami historii sztuki.
Szczegółowy plan zajęć:
Semestr Zimowy
12.10.2024 Wprowadzenie do tematyki zajęć
(Magdalena Herman)
26.10.2024 Znaczenie historycznych rekonstrukcji
materialnego dzieła sztuki (Zuzanna Sarnecka)
23.11.2024 Opis dzieła na podstawie źródeł pisanych
(Zuzanna Sarnecka)
7.12.2024 Przygotowanie pracy proseminaryjnej –
praca nad konspektem (Magdalena Herman)
11.01.2025 Receptariusze i podręczniki artystyczne
(Zuzanna Sarnecka)
25.01.2025 Intermedialność w sztuce dawnej (Zuzanna
Sarnecka)
8.02.2025 Ograniczenia tradycyjnego znawstwa w
atrybucji i datowaniu dzieła sztuki (Zuzanna Sarnecka)
Semestr Letni
8.03.2025 Przygotowanie pracy proseminaryjnej –
prezentowanie wyników badań (Magdalena Herman)
22.03.2025 Wprowadzenie do technicznych metod
badań dzieł sztuki (Zuzanna Sarnecka)
5.04 Nieinwazyjne metody badań dzieł sztuki (Zuzanna
Sarnecka)
26.04 Przygotowanie pracy proseminaryjnej – wyzwania
podczas pisania (Magdalena Herman)
17.05 Opis słabo rozpoznanych materiałow i technik
artystycznych
31.05 More Data= More Doubt, o konieczności krytycznej
analizy danych
28.06 Wpływ badań nad materiałami sztuki na wystawy
Metody prowadzenia zajęć:
wykład z prezentacją multimedialną
wykład konwersatoryjny
praca z tekstem
burza mózgów
ćwiczenia
zajęcia warsztatowe
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W01 – ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu
historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice
przedmiotowej i metodologicznej Zakres i głębia –
kompletność perspektywy poznawczej i zależności
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię
dyscypliny, a w szczególności wybranych zagadnień sztuki
dawnej i historiografii artystycznej
K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z
zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym,
tematycznym i problemowym, w zakresie
najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów,
tendencji, środowisk, a w szczególności wybranych
zagadnień sztuki dawnej i historiografii artystycznej
K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych
osiągnięciach aktualnej historii sztuki
K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i
aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do
badania konkretnego dzieła z zakresu malarstwa, grafiki
lub rzemiosła artystycznego
K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując
różne źródła i sposoby
K_U02 – posiada podstawowe umiejętności badawcze,
obejmujące formułowanie i analizę problemów
badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych,
opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na
rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki
K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami
historii sztuki dawnej w typowych sytuacjach
profesjonalnych
K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki
(pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii,
stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich
krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem
typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,
oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła
omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska
i problemy szczególnie istotne
K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i
zdobywać umiejętności badawcze kierując się
wskazówkami opiekuna naukowego, w szczególności
wyszukiwać i porządkować informacje z zakresu sztuki
dawnej, a także podejmować krytyczną lekturę tekstów
naukowych i źródłowych
K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność
wyciągania wniosków
K_U10 – posiada umiejętność przygotowywania
typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień
szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych oraz innych źródeł, a także z użyciem
odpowiedniego aparatu naukowego i krytycznego
K_K01 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące
realizacji zadań, określonych przez siebie i innych
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Praca roczna
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia proseminarium jest akywny udział
w zajęciach oraz praca roczna na temat ustalony z
wykładowczynią o objętości 7 200 – 10 800 znaków (ze
spacjami), opatrzona aparatem naukowym (przypisami i
bibliografią) i oceniona przez wykładowczynie na ocenę
przynajmniej dostateczną (3).
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze:
2
Literatura
Wszystkie teksty zostaną udostępnione w formie PDFów na
dysku współdzielonym grupy proseminaryjnej:
ANDERSON Christy, DUNLOP Anne, H. SMITH
Pamela, The Matter of Art: Materials, Practices,
Cultural Logics, c.1250-1750, Manchester, University of
Manchester Press, 2014
BARRY Fabio, Painting in Stone: Architecture and the
Poetics of Marble from Antiquity to the Enlightenment,
New Haven, Yale University Press, 2021
BOL Marjolijn, “Polito et Claro: The Art and Knowledge
of Polishing, 1100–1500” in: Gems in the Early Modern
World: Materials, Knowledge and Global Trade,
1450–1800, eds. Michael Bycroft, Sven Dupré, London,
2019
CENNINI, CENNINO, Il libro dell’arte. A new English
translation and commentary with Italian transcription,
trans. Lara Broecke, London, 2016
CLERBOIS Sébastien, DROTH Martina, Revival and
invention : sculpture through its material histories,
Oxford ; New York, Peter Lang, 2011
GUILLOUËT Jean-Marie, Flamboyant Architecture and
Medieval Technicality. The Rise of artistic
Consciousness at the end of Middle Ages (c. 1400 – c.
1530), Turnhout, Brepols, 2019
JURKOWLANIEC Grażyna et al., The Agency of Things
in Medieval and Early Modern Art Materials, Power and
Manipulation, New York and London, 2018.
LEHMANN, Ann-Sophie, “Taking Fingerprints The
Indexical Affordances of Artworks’ Material Surfaces”,
in: M. BUSHART, H. HAUG eds., Spur der Arbeit.
Oberflaeche und Werkprozess, Cologne, Weimar, Wien
2018.
RIELLO Giorgio, “‘Things seen and unseen’ The material
culture of early modern inventories and their
representation of domestic interiors”, in Early Modern
Things: Objects and their Histories, 1500–1800, ed. Paula
Findlen, London, 2021 pp. 124-150
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: