Historia filozofii 3105-LHF-W13
Wykład przedstawia uczestnikom rozwój
filozoficznej myśli zachodnioeuropejskiej od
starożytności do współczesności. Głównym celem
wykładu nie jest przekazanie słuchaczom czysto
historycznej wiedzy o teoriach poszczególnych
wielkich filozofów, lecz przedstawienie im
kierunków i trendów rozwoju w zachodnim
sposobie postrzegania świata. Bardzo duży nacisk
kładziony jest na te elementy koncepcji
filozoficznych, których wpływ jest wyraźnie
widoczny w mechanizmach cywilizacyjnych XXI
wieku oraz przekłada się na nasze codzienne życie.
Wyraźnie akcentowane są też powiązania pomiędzy
prądami filozoficznymi danej epoki z dokonaniami
politycznymi, cywilizacyjnymi i artystycznymi
danego okresu w dziejach.
Zajęcia online mają formę wykładu, niekiedy z
użyciem prezentacji multimedialnej. Uczestnicy
mogą też komentować treści wykładu i zadawać
pytania. Zajęcia odbywające się stacjonarne poza
częścią wykładową obejmują pracę grupową nad
danym zagadnieniem i dyskusję.
Metody prowadzenia zajęć:
wykład / wykład z prezentacją multimedialną /
wykład konwersatoryjny / praca z tekstem / praca w
grupie / burza mózgów / koncepcyjne opracowanie i
realizacja wspólnego projektu – zadania
badawczego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu
absolwent zna i rozumie:
K_W09 – w zaawansowanym stopniu główne
kierunki rozwoju i najważniejsze koncepcje
filozoficzne od antyku do współczesności
K_W10 – w zaawansowanym stopniu zagadnienia z
zakresu wiedzy ogólnej o głównych kierunkach
rozwoju oraz o najważniejszych osiągnięciach w
zakresie dyscyplin nauk humanistycznych
W obszarze wiedzy:
- ma podstawowe zrozumienie roli filozoficznej
refleksji w kształtowaniu kultury;
- rozumie historyczny proces formowania się idei
filozoficznych;
- zna kluczowe idee oraz argumenty wybranych
klasycznych myślicieli filozoficznych;
W obszarze umiejętności:
- potrafi ze zrozumieniem słuchać ustnych
prezentacji dotyczących idei i argumentów
filozoficznych;
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać
umiejętności badawcze pod kierunkiem opiekuna
naukowego;
- właściwie posługuje się terminologią filozoficzną,
którą poznał;
W obszarze kompetencji społecznych:
- ma świadomość swojego poziomu wiedzy i
umiejętności oraz rozumie konieczność stałego
dokształcania się i rozwoju zawodowego;
- jest otwarty na nowe idee i gotowy zmieniać
swoje poglądy w oparciu o dostępne dane i
argumenty;
- rozumie znaczenie europejskiego dziedzictwa
filozoficznego dla interpretacji wydarzeń
społecznych i kulturalnych oraz czuje
odpowiedzialność za jego ochronę.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 55% punktów
na egzaminie pisemnym.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
nieobecności na rok
Literatura
1. Otfried Hoffe, ,,Immanuel Kant”
2. Władysław Tatarkiewicz, ,,Historia Filozofii’’, t. 1
3. Władysław Tatarkiewicz, ,,Historia Filozofii’’, t. 2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: