Hommage a Cézanne 3105-LHC-WE
Zajęcia poświęcone są znaczeniu dokonań artystycznych dla
sztuki 20. wieku, o tytule zaczerpniętym z głośnego obrazu
Maurice’a Denis z 1900 roku, na którym rozpoznać można tak
ważne postacie ówczesnej sztuki, jak: Edouard Vuillard,
Maurice Denis, Paul Serusier, Paul Ranson, Ker-Xavier Roussel
i Pierre Bonnard, marszand Ambrois Vollard, krytyk André
Mellerio, Odilon Redon oraz żona Maurice’a – Martha Denis.
Spróbujemy odpowiedzieć wspólnie na pytanie, jak to możliwe,
że nieco ekscentryczny, wielki samotnik z Aix-en-Provence
wywarł przemożny wpływ na niemal wszystkie kierunki sztuki
20. wieku.
Poddany analizie zostanie wpływ Cézanne'a na twórczość i
teorię sztuki ważnych artystów europejskich, w tym polskich,
wymienionych powyżej, a także m. in. Pabla Picassa, André
Deraina, Józefa Czapskiego, Władysława Strzemińskiego,
Zygmunta Waliszewskiego.
Prześledzimy także relacje wiążące go z Emilem Zolą.
Analizie poddane zostaną zarówno obrazy, jak i listy Cézanne'a,
a także teoria i praktyka artystyczna twórców, którzy się do
sztuki Cézanne'a odnosili i nadal odnoszą, jak Hockney.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K2_W02 zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie
rozszerzonym
K2_W03 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą
terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i
innych nauk historycznych
K2_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do
specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i
dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki
K2_W05 ma szczegółową wiedzę o współczesnych
dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane
obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla
historii sztuki
Umiejętności: absolwent potrafi:
K2_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
integrować informacje z zakresu historii sztuki z
wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej
podstawie krytyczne sądy
K2-U02 wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze,
obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i
poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych,
opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne
rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki
i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki
K2_U03 integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie
historii sztuki oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach
profesjonalnych
K2_U04 przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację
różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia,
uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu
określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca
w procesie historyczno-kulturowym
K2_U06 stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych
o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i
doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań
krytycznych w różnych formach i w różnych mediach
K2_U07 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych
kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze
specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i
dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i
języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce
oraz wytworach kultury i jej instytucjach
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K2_K04 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania
dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie
konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka
sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki
K2_K05 interesowania się aktualnymi wydarzeniami
kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego,
nowymi zjawiskami w sztuce
Kryteria oceniania
wymagane: przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział –
brane pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej w tym
samym stopniu, co wynik kolokwium.
Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności
Literatura
Wybrana literatura:
Bernard Emile, Cézanne, w: Moderniści o sztuce, wyb. i oprac.,
wstęp E. Grabska, Warszawa 1971, s. 439- 441
Cézanne Paul, Listy, opr. J. Rewald, tł. J. Guze, Warszawa 1968
Czapski Józef, O Cézanne'ie i świadomości malarskiej,
Warszawa 1937
Hockney David, Wiedza tajemna: sekrety technik malarskich
Dawnych Mistrzów, Kraków 2007
Kiepuszewski Łukasz, Fizjologia malowania. Recepcja materii
obrazu Cézanne’a, „Atium Questiones” XII: 2001, s. 85-125.
Kiepuszewski Łukasz, Obrazy Cézanne’a: między spojrzeniem a
komentarzem, Gdańsk 2004.
Merleau-Ponty Maurice, Oko i umysł: szkice o malarstwie,
wybrał oprac. i wstępem poprzedził Stanisław Cichowicz [tłum.
z fr.], Gdańsk 1996
Mildenberg Ariane ed., Understanding Merleau_Ponty,
understanding Modernism, New York 1971. (BN)
Strzemiński Władysław, Teoria widzenia, edycja krytyczna,
wprowadzenie i red. naukowa I. Luba, Muzeum Sztuki w Łodzi,
Łódź 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: