Bernini i sztuka rzymska XVIIw 3105-LBISZRZ-K
Sztuka XVII wieku w Rzymie została w niemal
wszystkich aspektach naznaczona indywidualnością
Gianlorenza Berniniego. Jego nowatorskie koncepcje
artystyczne, przejawiające się zarówno w pracach
rzeźbiarskich, jak i działalności projektowej obejmującej
architekturę, urbanistykę, wystroje wnętrz i dekoracje
okazjonalne, współdecydowały o kierunkach rozwoju
sztuki od drugiej ćwierci XVII w. nie tylko w Rzymie i
Italii, ale też na znacznych obszarach Europy.
Zajęcia poświęcone są omówieniu działalności
Berniniego i jego kręgu, ze szczególnym
zaakcentowaniem zapoczątkowanych przez niego
przemian artystycznych, na tle konkurencyjnych wobec
jego koncepcji nurtów w sztuce rzymskiej.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium, praca w grupie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-
artystyczną dotyczącą dzieł sztuki w Rzymie w XVII
wieku, w szczególności w zakresie technik, materiałów,
funkcji, datowania, warunków przechowywania
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
rzymskiej sztuki XVII-wiecznej, obejmującą dzieje, teorię i
metodologię dyscypliny
K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na
temat działaności Gianlorenza Berniniego i innych
wybranych przedstawicieli rzymskiego środowiska
artystycznego XVII w. w ujęciu chronologicznym,
tematycznym i problemowym, w zakresie
najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów,
tendencji, środowisk;
K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych
osiągnięciach aktualnej historii sztuki dotyczącej
działaności Berniniego i sztuki rzymskiej jego czasów
K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach
historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia,
filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i
literaturze w badaniach nad sztuką rzymską XVII w.
K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji dzieł obiektów sztuki, stosowane w
historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je
dostosować do badania konkretnego dzieła, ze
szczególnym uwzględnieniem działalności Berniniego i
sztuki rzymskiej XVII w.
K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując
różne źródła i sposoby
K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami
historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki
z zakresu tematyki zajęć, scharakteryzować ich cechy
formalne i wartości artystyczne oraz przeprowadzić ich
krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem
typowych metod
K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i
umiejętności badawcze kierując się wskazówkami
opiekuna naukowego
K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego
argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych
badaczy historii sztuki i historii kultury, w zakresie
działaności Bernieniego i sztuki rzymskiej XVII w., oraz
umiejętność wyciągania wniosków
K_U010 – posiada umiejętność przygotowywania
typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień
szczegółowych związanych z tematyką zajęć, z
wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz
innych źródeł
K_U011 – posiada umiejętność przygotowania
wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących
zagadnień szczegółowych związanych z tematyką zajęć,
z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w
zakresie historii sztuki oraz innych źródeł
K_1U012 – ma umiejętności językowe w zakresie historii
sztuki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu
B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia
Językowego
K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie,
przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
esej na temat uzgodniony z prowadzącym lub egzamin
pisemny
Kryteria oceniania:
w końcowej ocenie może zostać uwzględniona
aktywność na zajęciach
Literatura
Angelini A., Gianlorenzo Bernini e i Chigi tra Roma e
Siena, Siena 1998
Bernini and the Birth of Baroque Portrait Sculpture,
katalog wystawy, Los Angeles, John Paul Getty
Museum, 5.08-26.10.2008, Ottawa, National Gallery of
Canada, 28.11.2008-8.03.2009, ed. A. Bacchi, C. Hess, J.
Montagu, b.m. 2008
Bernini in Vaticano, katalog wystawy, Città del Vaticano,
V-VII 1981, Roma 1981
Bernini scultore. La nascita del barocco in casa
Borghese, katalog wystawy, Rzym, Galleria Borghese,
15.05-20.09.1998, a cura di A. Coliva, S. Schütze, Roma
1998
Dwugłos o Berninim (Baldinucci i Chantelou), oprac. J.
Białostocki, Wrocław 1962
Gianlorenzo Bernini regista del barocco, katalog
wystawy, Rzym, Palazzo Venezia, 21.05-16.09.1999, a
cura di M.G. Bernardini, M. Faggiolo dell’Arco, Milano
1999
Lavin I., Bernini and the Unity of Visual Arts, New York
1980
Lavin I., Bernini e il Salvatore. La “buona morte” nella
Roma del Seicento, Roma 1998
Roma barocca. Bernini, Borromini, Pietro da Cortona,
katalog wystawy, Rzym, Museo Nazionale di Castel
Sant’Angelo, 16.06-29.10.2006, a cura di M. Faggiolo, P.
Portoghesi, Roma 2006
Wittkower R., Gianlorenzo Bernini, the Sculptor of the
Roman Baroque, London 1966
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: