"Kompozycja przestrzeni" życia artystycznego II RP 3105-KPZ-K
Zajęcia mają na celu samodzielną analizę zjawisk, krytyczną dzieł, tekstów programowych praz postaw artystów funkcjonujących w II Rzeczypospolitej
Procesy zachodzące w ugrupowaniach artystycznych ich działalności, programach i dziełach zostaną zarysowane na szerokim tle historycznym, politycznym i kulturowym, w Polsce i Europie.
Zakres chronologiczny i szczegółowy program zajęć zostanie doprecyzowany na pierwszych zajęciach, zgodnie z zainteresowaniami studentów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W16; K_W17; K_U01; K_U03; K_U04; K_U06; K_U07; K_U010; K_U011; K_1U012; K_U13
Kryteria oceniania
wymagane: przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział – brane pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej w tym samym stopniu, co wynik kolokwium.
Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności
Literatura
Przykładowe teksty:
Kobro Katarzyna, Strzemiński Władysław, Kompozycja przestrzeni, obliczenia rytmu czasoprzestrzennego, Łódź 1931, online: https://zasoby.msl.org.pl/mobjects/view/1432 [dostęp 20.01.2024]
Chmielewska A., Wyobrażenia polskości. Sztuki plastyczne II Rzeczpospolitej w perspektywie społecznej historii kultury, Warszawa 2020
Chmielewska A., W służbie państwa, społeczeństwa i narodu : "państwowotwórczy" artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2006
"Formiści", katalog wystawy pod red. Ireny Jakimowicz, Muzeum Narodowe w Warszawie: Warszawa 1989
Geron M., Formiści. Twórczość i programy artystyczne, Toruń 2015
Konstantynów D., Wileńskie Towarzystwo Artystów Plastyków 1920-1939, Warszawa 2006
Luba I., Avant-Garde in the State – Avant-Garde for the State. The Second Republic of Poland 1918–1939, “Acta Academiae Artium Vilnensis” (AAAV) 94: 2019: Menas valstybėje – valstybė mene. Arts in the State – The State in Arts, Vilnius 2019, s. 166-199
I. Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Neriton, Warszawa 2004
Luba I., Duch romantyzmu i modernizacja. Sztuka oficjalna Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012
Luba I., Paradoks sztuki narodowej i modernizmu. Władysław Strzemiński laureatem nagrody artystycznej miasta Łodzi w roku 1932, „Biuletyn Historii Sztuki” 2012, nr 3/4, s. 707–732
Luba I., Spór o klasycyzm. Wokół artykułu Henryka Stażewskiego „O tradycji, modernizmie i klasycyzmie (Odpowiedź prof. Ślendzińskiemu)”, w: W kręgu Rytmu. Sztuka polska lat dwudziestych, pod. red. Katarzyny Nowakowskiej-Sito, Warszawa 2006, s. 125–140
Luba I., Utworzenie Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej „a.r.” – kontekst polski, w: Muzeum Sztuki w Łodzi, s. 16–35
Luba I., Wystawa jako wizerunek państwa. Pawilon radziecki na Międzynarodowej Wystawie Sztuk Dekoracyjnych w Paryżu 1925 – z polskiej perspektywy, w: Wystawa paryska 1925. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN. Warszawa, 16-17 listopada 2005 roku, red. naukowa J.M. Sosnowska, Warszawa 2007, s. 129–138
Strzemiński Władysław, Pisma, zebrała, oprac. i komentarzem opatrzyła Zofia Baranowicz, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1975
Turowski A., Budowniczowie Świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Universitas, Kraków 2000
Turowski A., Malewicz w Warszawie: rekonstrukcje i symulacje, Kraków 2002
W kręgu Rytmu. Sztuka polska lat dwudziestych, red. Katarzyna Nowakowska-Sito, Neriton: Warszawa 2006
Wenderski Michał, Cultural Mobility in the Interwar Avant-Garde Art Network: Poland, Belgium and the Netherlands, Routledge: New York 2019
Wilno, Vilnius, Vilne 1918-1948. Jedno miasto - wiele opowieści, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2023
Uwaga! Lista lektur jest przykładowa, może ulec zmianie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: