Karykatura i rysunek satyryczny w XIX i na początku XX w. 3105-KIRS-KK
Zajęcia mają charakter konwersatorium, dlatego ich celem będzie dyskusja
nad analizowanymi źródłami. Praca nad karykaturą i rysunkami
satyrycznymi pozwoli wysnuć wiele interesujących wniosków na temat
społeczeństwa i rzeczywistości XIX i początku XX w. Zastanowimy się też
nad tym jaka tematyka najbardziej przykuwała uwagę rysowników. Istotną
część programu konwersatorium będą stanowiły warsztaty w Muzeum
Karykatury, które umożliwią studentom bliższe zapoznanie się z pracami
będącymi podstawą zajęć. Mile widziana znajomość historii XIX w., która
ułatwi odczytywanie kontekstów i analizę źródła.
1. Zajęcia wprowadzające
2. Karykatura a rysunek satyryczny. Pierwsze pisma satyryczne w
Europie
3. Momus, Świstek, Mucha, Diabeł, Szczutek, Chochlik, Kikiryki
Polskie – przykładowe czasopisma satyryczne (2 spotkania)
4. Karykatura I połowy XIX w.
5. Karykatura II połowy XIX w.
6. Rok 1905 w karykaturze
7. Karykatura okresu I wojny światowej
8. Kobiety w karykaturze (2 spotkania)
9. Obraz wsi i włościan w karykaturze
10. Karykatura na usługach rasizmu i antysemityzmu
11. Codzienność w Muzeum Karykatury
12. Wystawa stała w Muzeum Karykatury
13. Zajęcia podsumowujące
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W06 ma wiedzę o dawnych instytucjach kultury i orientację w życiu
kulturalnym szczególnie w zakresie karykatury i rysunku satyrycznego
K_W14 posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i
najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz
pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych
K_W15 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i
najważniejszych koncepcjach filozoficznych w XIX i na początku XX w.
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby
K_U07 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z
wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii
kultury, w tym historii prasy oraz posiada umiejętność wyciągania
wniosków
K_K02 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i
krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania,
bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki
K_K04 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z
wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, edukatora historii sztuki,
animatora kultury, recenzenta wystaw)
Kryteria oceniania
1. Frekwencja – dopuszczalne są dwie nieobecności.
2. Przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusji.
Opcjonalnie: wygłoszenie krótkiego referatu podczas zajęć.
Literatura
T. Kizwalter, Historia powszechna: wiek XIX, Warszawa 2003.
J. Zdrada, Historia Polski 1795-1914, Warszawa 2014.
E. Wróblewska, Satyra polityczna Wielkiej Emigracji, Warszawa
1977.
M. Kalinowska, Kobieta na łamach pisma satyryczno-
humorystycznego "Mucha" w latach 1868-1914, Pułtusk 2016.
H. Górska, E. Lipiński, Z dziejów karykatury polskiej, Warszawa
1977.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: