Historia sztuki starożytnej 3105-HSSWE
W trakcie wykładu słuchacze poznają zagadnienia o pierwszorzędnym znaczeniu dla zrozumienia dziejów sztuki starożytnej w perspektywie historycznej.
1. Świat śródziemnomorski jako fenomen geograficzny, historyczny i kulturowy.
2. Świat śródziemnomorski i odkrywanie antyku (czyli Winckelmann i inni).
3. Sztuka egejska jako koiné epoki brązu wschodniej części Śródziemnomorza.
4. Kształtowanie się sztuki greckiej – archaiczne początki.
5. Rzeźba grecka od Fidiasza do Lizypa – szukanie ideału.
6. Rzeźba hellenistyczna – dynamika i patetyzm.
7. Porządki architektoniczne i architektura sakralna miast greckich; sanktuaria panhelleńskie (Akropolis Ateńska, Delfy, Olimpia).
8. Architektura cywilna miast greckich w dobie demokracji.
9. Grecka i hellenistyczna sztuka i architektura nagrobna.
10. Pergamon i Aleksandria – stolice hellenistycznych imperiów.
11. Grecka ceramika i malarstwo wazowe.
12. Terakoty, gliptyka i inne małe formy.
13. Sztuka etruska; sztuka grecka Megale Hellas.
14. Początki sztuki rzymskiej.
15. Rzymska architektura sakralna doby Republiki.
16. Rzymska architektura sakralna w okresie cesarstwa.
17. Miasto rzymskie i budowle użyteczności publicznej.
18. Pompeje jako model rzymskiego miasta?
19. Domy, wille i pałace.
20. Dekoracja wnętrz – malowidła i mozaiki.
21. Rzym i potęga obrazów – sztuki wizualne czasów Augusta.
22. Opera nobilia i „rzymska” rzeźba mitologiczna
23. Rzymska sztuka portretowa w okresie republiki i cesarstwa.
24. Relief historyczny i propaganda cesarska.
25. Rzymska sztuka honoryfikacyjna (łuki triumfalne i kolumny) w okresie cesarstwa.
26. Rzymska sztuka nagrobna I (grobowce).
27. Rzymska sztuka nagrobna II (urny i sarkofagi).
28. Rzym i Konstantynopol – stolice cesarstwa.
29. Sztuka późnantyczna I.
30. Sztuka późnoantyczna II.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć i zaliczeniu egzaminu:
• ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki starożytnej, z uwzględnieniem dziejów jej badań oraz teorii badawczych (K_W03);
• ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki starożytnej z innymi dziedzinami nauki zwłaszcza historią oraz wiedzą o kulturze na przestrzeni dziejów (K_W16);
• ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń w kontekście badań z zakresu historii sztuki starożytnej (K_W18);
• potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki starożytnej w typowych sytuacjach profesjonalnych (K_U03).
Kryteria oceniania
EGZAMIN PISEMNY (rozpoznawanie zabytków i umiejętność ich interpretacji) - w postaci testu on-line przeprowadzonego na platformie Kampus
Literatura
• J. Boardman, Sztuka grecka, Toruń 1999
• T. Hölscher, Sztuka rzymska: język obrazowy jako system semantyczny, Poznań 2011
• E. Jastrzębowska, Podziemia antycznego Rzymu, Poznań-Gniezno 2014
• W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996
• T. Mikocki, Antyczna gliptyka i portret gliptyczny. Technika, terminologia, ikonografia i ikonologia, Menader 1992, 309-322
• T. Mikocki, Zgodna, pobożna, płodna, skromna, piękna..Propaganda cnót żeńskich w sztuce rzymskiej, Wrocław 1997
• W. Müller-Wiener, Greckie budownictwo antyczne, 2004
• M. Nowicka, Malarstwo antyczne: zarys, Warszawa 1985
• J.A. Ostrowski, Słownik artystóo starożytności: architektura, rzeźba, malarstwo, rzemiosło artystyczne,
• J.A. Ostrowski, Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa-Kraków 1999
• E. Papuci-Władyka, Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków 2001
• Sadurska, Archeologia starożytnego Rzymu, vol. 1-2, Warszawa
• P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999
• P. Veyne, Imperium grecko-rzymskie, Kęty 2008
• P. Veyne (red.), Historia życia prywatnego, t. 1, Wrocław 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: