Wprowadzenie do edytorstwa cyfrowego 3105-HKHC-WEC-K
Zajęcia stanowią wprowadzenie do problematyki cyfrowej
edycji tekstu jako części szerszego zagadnienia humanistyki
cyfrowej. Uczestnicy i uczestniczki zajęć zapoznają się w
szczególności z zagadnieniami edycji tekstów dawnych.
Problemy edytorstwa cyfrowego przedstawione zostaną w ujęciu
porównawczym wobec tradycji klasycznego edytorstwa, co
umożliwi wprowadzenie podstawowej terminologii oraz
uniwersalnych procedur postępowania w opracowywaniu edycji.
Kurs obejmuje naukę obsługi narzędzi cyfrowych w pracowni
komputerowej.
Główne tematy podejmowane podczas zajęć:
1. Przygotowywanie transkrypcji/transliteracji tekstu:
– samodzielne sporządzanie transkrypcji/transliteracji i ustalanie
jej zasad,
– opisywanie źródła będącego podstawą wydania (rękopis oraz
stary druk),
– stosowanie narzędzi HTR (handwritten text recognition) do
przygotowywania transkrypcji lub transliteracji tekstu,
przygotowanie materiałów do opracowania, postprocesowanie
wyników HTR wraz z ich ewaluacją i korektą.
2. Przygotowywanie edycji cyfrowych w formacie xml
zgodnych ze standardem TEI:
– delimitacja tekstu i struktura dokumentu,
– tworzenie metadanych edycji,
– tagowanie informacji semantycznych,
– tworzenie aparatu krytycznego edycji cyfrowej,
– specyfika tagowania różnych gatunków: list, utwór poetycki,
proza, dramat.
3. Postprocesowanie i wizualizacja:
– wprowadzenie do formatów css i xslt,
– tworzenie zapytań XQuery,
– tworzenie stemm i schematów przedstawiających
kolacjonowanie składek dokumentów będących podstawą
wydania.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student(ka):
– nabywa wiedzę o podstawowych pojęciach związanych z
edytorstwem tekstów, a także o wybranych problemach i
procesach szczegółowych, w tym z metodologią, terminologią i
elementami faktografii właściwymi tej dziedzinie badań
(K_W14);
– zdobywa wiedzę i instrumentarium niezbędne zarówno do
zrozumienia przeszłości, jak i wielu procesów zachodzących
obecnie (K_W16);
– potrafi dzięki pracy z obiektami historycznymi i dotyczącymi
ich danymi samodzielnie doskonalić umiejętność krytyki źródeł,
a także pozyskiwania i przetwarzania zastanych/samodzielnie
wytworzonych danych we własnych badaniach (K_U05);
– potrafi podejmować dyskusję,
stosować merytoryczną argumentację oraz popierać
przedstawianą wiedzę analizą artefaktów kulturowych i
opisujących je danych (K_U07).
Kryteria oceniania
Realizacja projektu w postaci samodzielnego opracowania
cyfrowej edycji krótkiego tekstu w formacie XML zgodnym ze
standardem TEI.
Oceniane będą:
– poprawność, konsekwencja i opis wybranej formy zapisu
(transliteracji/transkrypcji),
– poprawne opisanie podstawy wydania (metadane),
– poprawne zastosowanie znaczników TEI do: opisania struktury
tekstu, uwzględnienia podstawowych informacji semantycznych,
wprowadzenia podstawowego aparatu krytycznego.
Literatura
Przedstawiona literatura przedmiotu ma charakter orientacyjny.
Lektury na poszczególne spotkania zostaną dostosowane do
poszczególnych tematów zajęć w uzgodnieniu z uczestnikami i
uczestniczkami zajęć.
Literatura podstawowa:
Advancing Digital Humanities Research, Methods, Theories,
red. P.L. Arthur, K. Bode, New York 2014.
Burnard L., What is the Text Encoding Initiative? How to add
intelligent markup to digital resources, Marseille 2014.
Handbook of Stemmatology: History, Methodology, Digital
Approaches, red. P Roelli, Berlin 2020.
TEI P5 Guidelines, https://tei-c.org/release/doc/tei-p5-
doc/en/html/index.html.
Pierazzo E., Digital Scholarly Editing: Theories, Models
and Methods, Farnham 2015.
Pierazzo E., What future for digital scholarly editions? From
Haute Couture to Prêt-à-Porter, „International Journal of Digital
Humanities” 2019, vol. 1, s. 209–220.
Skolimowska A, Turska M, Długie trwanie edycji
cyfrowej. Przypadek „Korpusu Tekstów i
Korespondencji Jana Dantyszka”, „Sztuka Edycji.
Studia Tekstologiczne i Edytorskie” 2023, t. 23, z. 1, s. 7–13.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: