Francja i Anglia w średniowieczu. Władza, religia kultura (II:do XIII-XV wieku) 3105-FAWS-KK
Konwersatorium będzie poświęcone ujętym porównawczo historii
politycznej, religijnej oraz historii kultury Francji i Anglii w pełnym i
późnym średniowieczu.
Przedmiotem szczególnego zainteresowania będą:
wzajemne związki polityczne i kulturowe Francji za
panowania Kapetyngów i pierwszych Walezjuszy z Anglią
pod rządami francuskiej dynastii Plantagenetów
upadek imperium Plantagenetów
Francja jako największa potęga polityczna zachodniej Europy i
jej zmierzch
ewolucja ustrojowa monarchii we Francji i w Anglii
zakres władzy królewskiej w obu krajach, instytucje władzy
publicznej w obu krajach
stosunki językowe i kultura literacka we Francji i w Anglii na
tle politycznym i społecznym
kultura we Francji i w Anglii w pełnym i późnym
średniowieczu – inspiracje, podobieństwa i różnice
społeczeństwo francuskie i angielskie w dobie Wojny
Stuletniej i Wojny Dwóch Róż
Zakres tematów:
1. Apogeum potęgi i upadek imperium Plantagenetów
2. Filip August jako twórca potęgi średniowiecznej Francji
3. Apogeum potęgi Francji Kapetyngów: Filip August, Ludwik
Święty, Filip Piękny i wstąpienie na tron Walezjuszy (1214 –
1329)
4. Kryzys monarchii angielskiej w XIII w. i początki
parlamentaryzmu
5. Paryż i Londyn w XIII – XV w.
6. Kultura religijna i kult świętych we Francji i w Anglii w XIII i
w pierwszej połowie XIV w.
7. Kultura literacka i artystyczna we Francji i w Anglii w XIII i
w pierwszej połowie XIV w.
8. Wojna Stuletnia w XIV w. (1337 – 1399)
9. Wojna Stuletnia w XV w. (1415 – 1453/1475)
10. Jesień średniowiecza? Kultura francuska i burgundzka w
drugiej połowie XIV i w pierwszej połowie XV w.
11. Kryzys polityczny w Anglii w drugiej połowie XV w. i Wojna
Dwóch Róż
12. Średniowieczny rodowód nowożytnego państwa i
społeczeństwa we Francji i w Anglii
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po uczestnictwie w semestralnego cyklu zajęć i uzyskaniu zaliczenia
student rozpoznaje i wyjaśnia kluczowe problemy związane z historią
kultury i historią polityczną Francji i Anglii w pełnym i późnym
średniowieczu.
K – W06:
ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i
orientację w życiu kulturalnym związanym z funkcją historii kultury i
historii politycznej Francji i Anglii w pełnym i późnym średniowieczu
K – W14
posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i
najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz
pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych na
przykładzie historii politycznej i historii kultury Francji i Anglii w
pełnym i późnym średniowieczu
K – U05
potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki i nowych
mediów, socjologii i filozofii kultury – dotyczące historii politycznej i
historii kultury Francji i Anglii w pełnym i późnym średniowieczu
K – U07
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z
wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii
kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków historii politycznej i
historii kultury Francji i Anglii w pełnym i późnym średniowieczu
K – K02
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i
krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania,
bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki – związanych z kulturą
francuską i angielską i ich średniowiecznej genezy
K – K04
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z
wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, edukatora historii
sztuki, animatora kultury, recenzenta wystaw) w zakresie znajomości
historii politycznej i historii kultury Francji i Anglii w pełnym i
późnym średniowieczu.
W praktyce oznacza to, że słuchacz, który uzyskał zaliczenie dwóch
semestrów wykładu:
rozumie i potrafi wyjaśnić wzajemne związki polityczne i
kulturowe Francji za panowania Kapetyngów i pierwszych
Walezjuszy z Anglią pod rządami francuskiej dynastii
Plantagenetów
rozumie i potrafi wyjaśnić ewolucję ustrojową monarchii we
Francji i w Anglii w pełnym i późnym średniowieczu
rozumie i potrafi wyjaśnić wzajemne inspiracje, podobieństwa
i różnice w średniowiecznej kulturze Francji i Anglii
rozumie i potrafi wyjaśnić dziedzictwo historyczne i kulturowe
średniowiecznej Francji i Anglii, i ich znaczenie dla kultury
współczesnej
rozumie i potrafi wyjaśnić średniowieczną genezę Paryża i
Londynu jako stolic nowożytnego państwa
rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie Wojny Stuletniej i Wojny
Dwóch Róż jako zjawisk prowadzących do genezy
nowożytnych podstaw państwa i społeczeństwa we Francji i w
Anglii
rozumie, potrafi krytycznie ocenić i samodzielnie
interpretować dorobek historiografii i historiografii kultury w
dziedzinie historii politycznej oraz historii kultury Francji i
Anglii w pełnym i późnym średniowieczu
Kryteria oceniania
Każdy semestr wykładu jest zaliczany przygotowywanym w domu
przez studenta pisemnym esejem na jeden wybrany spośród zadanych
przez prowadzącego tematów – jedynie na podstawie treści wykładu.
Literatura
Elizabeth M. Hallam, Judith Everard,
Francja w czasach Kapetyngów 987-1328, Warszawa 2006
2. Michel Pastoureaux, Życie codzienne we Francji i Anglii w
czasach rycerzy Okrągłego Stołu (XII-XIII wiek), Warszawa
1983
3. Edmond Faral, Życie codzienne we Francji za czasów Ludwika
Świętego, Warszawa 1969
4. Marcellin Defourneaux, Życie codzienne w czasach Joanny
d’Arc, Warszawa 1963
5. Johan Huizinga, Jesień średniowiecza, PIW, wiele wydań
6. Bronisław Geremek, Życie codzienne w Paryżu Franciszka
Villona, Warszawa 1972
7. Michel Mollat, Średniowieczny rodowód Francji nowożytnej:
XIV – XV wiek, Warszawa 1982
8. G. G. Coulton, Panorama średniowiecznej Anglii, Warszawa
1976
9. Barbara W. Tuchman, Odległe zwierciadło, czyli rozlicznymi
plagami nękane XIV stulecie, Katowice 1993
10. Paul Murray Kendall, Ludwik XI. „...Europa w sieci
pająka...”, PIW, wiele wydań
11. Paul Murray Kendall, Ryszard III, PIW, wiele wydań
12. J. Kowalski, A. Loba, M. Loba, J. Prokop, Dzieje kultury
francuskiej, Warszawa 2005 (tylko część autorstwa J.
Kowalskiego)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: